Od soboty obowiązuje wprowadzony przez norweski rząd zakaz reklamy niezdrowej żywności i napojów, skierowanej do dzieci i młodzieży. Co piąte dziecko w Norwegii ma nadwagę lub cierpi na otyłość.
W sobotę weszło w życie rozporządzenie zakazujące reklamy niezdrowej żywności i napojów, jeśli jest adresowana do osób w wieku poniżej 18 lat. Według założeń przyjętych przez władze w Oslo, przepisy mają ograniczyć wpływ działalności marketingowej na nawyki żywieniowe dzieci i młodzieży. Mają również pomóc w zmniejszeniu liczby przypadków nadwagi i otyłości w tej grupie wiekowej.
W sondażu przeprowadzonym przez resort zdrowia w ramach konsultacji społecznych trzy czwarte Norwegów poparło propozycję nowych przepisów. Inne badania, których wyniki przytoczyło ministerstwo, wykazały, że jedno na pięcioro norweskich dzieci ma nadwagę lub otyłość.
Władze podkreślały, że rozporządzenie nie dotyczyło sprzedaży produktów, lecz wyłącznie ich promowania w sposób skierowany do najmłodszych.
Nowo wprowadzony zakaz dotyczy reklamy słodyczy, napojów gazowanych, lodów i napojów energetycznych. To, czy inne produkty, takie jak płatki śniadaniowe, jogurty czy żywność typu fast food, będą mogły być reklamowane, zależeć będzie od poziomu zawartości w nich cukru, soli i tłuszczu.
Z Oslo Mieszko Czarnecki (PAP)
cmm/ rtt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.