Od nauki języka rośnie mózg

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Szwedzcy naukowcy twierdzą, że intensywne przyswajanie języka obcego powoduje powiększenie się niektórych obszarów mózgu. Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie „NeuroImage”.

Badacze z Lund University w Szwecji za pomocą obrazowania metodą rezonansu magnetycznego (MRI – Magnetic Resonance Imaging) zbadali mózgi młodych ludzi uczestniczących w przyspieszonym kursie języka obcego i odkryli, że zwiększyła się u nich powierzchnia pewnych części kory mózgowej, a także hipokampa – obszaru odpowiedzialnego za nawigację przestrzenną oraz asymilowanie nowej wiedzy.

W dodatku powiększanie się specyficznych rejonów mózgu było zależne od indywidualnej łatwości uczenia się języków i postępów w nauce.

U osób o dużych zdolnościach językowych hipokamp i zakręt skroniowy górny rozrastały się bardziej niż u innych.

Natomiast u badanych, którzy musieli włożyć więcej wysiłku w nadążenie za wymaganiami kursu językowego, obserwowano większe zmiany w zakręcie czołowym środkowym.

„Byliśmy zaskoczeni faktem, że różne części mózgu rozwijają się w odmiennym stopniu w zależności od tego, jak dobrze uczeń sobie radził i ile wysiłku musiał włożyć w to, aby nadążyć za wymaganiami kursu” – mówi Johan Mårtensson, jeden z badaczy.

Młodzi ludzie ze Swedish Armed Forces Interpreter Academy w mieście Uppsala podjęli się uczestnictwa w intensywnym kursie językowym, który trwał trzynaście miesięcy i zakładał, że pod koniec szkolenia kursanci będą płynnie władać językiem arabskim, rosyjskim lub dari (afgańskim dialektem języka perskiego farsi). Uczniowie zaczynali naukę języka od poziomu zerowego.

Naukowcy zbadali ich mózgi przed rozpoczęciem kursu i trzy miesiące później - już w trakcie nauki. Zaobserwowali wyraźne zmiany we wspomnianych wyżej obszarach.

Grupę kontrolną stanowili natomiast studenci Umeå University, którzy również dużo się uczyli, jednakże rzeczy innych niż język obcy. U nich badanie MRI nie wykazało żadnych zmian w strukturze mózgu.

Badacze przypominają, że już wcześniejsze badania zasugerowały, iż choroba Alzheimera występuje dużo później u osób dwu- i wielojęzycznych.

„Chociaż nie możemy porównywać trzech miesięcy intensywnej nauki języka z byciem osobą dwujęzyczną przez całe życie, wiele przemawia za tym, że uczenie się języków jest świetnym sposobem na utrzymanie mózgu w dobrej formie” – podsumowuje Johan Mårtensson. (PAP)

ooo/ krf/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Włochy/ Odkryto pięciu żyjących potomków Leonarda da Vinci

  • Fot. Adobe Stock

    Szczury – "zasłużeni" roznosiciele chorób

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera