20.04.2024
25.05.2011 aktualizacja 25.05.2011

Prof. Ewa Skrzypczak odnowiła doktorat na UW

<strong>Uroczyste odnowienie doktoratu prof. Ewy Skrzypczak</strong> - autorytetu w dziedzinie oddziaływań wysokich energii - odbyło się 25 maja na na Uniwersytecie Warszawskim.

O odnowieniu doktoratu zdecydował w grudniu minionego roku Senat uczelni. Promotorem dorobku naukowego prof. Skrzypczak został prof. Krzysztof Doroba z Wydziału Fizyki UW, a recenzentami profesorowie: Helena Białkowska z Instytutu Problemów Jądrowych im. Andrzeja Sołtana, Andrzej Białas z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Barbara Wosiek z Polskiej Akademii Nauk.

"Prof. Ewa Skrzypczak, w uznaniu jej wieloletniej działalności naukowej, dydaktycznej i popularyzatorskiej, powinna zostać uhonorowana przez społeczność akademicką Uniwersytetu Warszawskiego uroczystym odnowieniem doktoratu" - podkreśliła prof. Barbara Wosiek.

Jak przypomina rzecznik UW Anna Korzekwa, prof. Skrzypczak od początku kariery naukowej jest związana z Uniwersytetem Warszawskim. "Jeszcze będąc studentką prowadziła badania naturalnej promieniotwórczości skał i meteorytów, pod kierownictwem Stefana Pieńkowskiego - legendy fizyki na Hożej. Wyniki tych analiz posłużyły jej do napisania pracy magisterskiej" - informuje rzecznik UW.

W swojej pracy naukowej badała m.in. oddziaływania elementarne i jądrowe przy wysokich energiach przy pomocy techniki emulsji jądrowych. "Badania te miały już wówczas charakter zespołowy, ale w każdym zespole Ewa Skrzypczak odgrywała coraz bardziej znaczącą, a wraz z upływem czasu i nabieranym doświadczeniem - wiodącą rolę" - podkreśla recenzentka dorobku naukowego badaczki prof. Helena Białkowska.

Kolejnym etapem w karierze prof. Skrzypczak były badania wielorodnej produkcji cząstek w zderzeniach z tarczami emulsji jądrowej, prowadzone w ramach eksperymentów w Europejskim Centrum Badań Jądrowych CERN oraz Zjednoczonym Instytucie Badań Jądrowych w Dubnej, w ówczesnym ZSRR.

Włączała się również w eksperymenty fizyczne dotyczące zderzeń jądrowych przy najwyższych energiach, uzyskiwanych w akceleratorze SPS w CERN-ie. Eksperyment o nazwie NA35 był pierwszym, a zarazem nowoczesnym badaniem, w którym doprowadzono do zderzenia ciężkich jonów o relatywistycznych energiach. "Jego pionierski charakter wymagał znakomitego zrozumienia fizyki oddziaływań obiektów złożonych, jakimi są jądra atomowe, jak również doświadczenia w analizowaniu układów wielu cząsteczek" - ocenia prof. Andrzej Białas. "Profesor Skrzypczak spełniła oba te warunki, stąd jej rola była nie do przecenienia" - dodaje.

W latach 70. na Wydziale Fizyki UW uczona utworzyła zupełnie nową specjalność o nazwie fizyka medyczna. Jest również współautorką prac związanych z diagnostyką izotopową przy badaniach scyntygraficznych w onkologii, które zostały opublikowane w prestiżowym periodyku "Nuclear Medicine".

Oprócz tego, ponad 200 prac jej autorstwa ukazało się w czasopismach o światowym zasięgu, a na rynek wydawniczy trafiły jej dwa podręczniki specjalistyczne, skrypty oraz książki popularnonaukowe.

ekr/ agt/bsz