<p><strong>"Magia ogrodów"</strong> - taki tytuł nosił test humanistyczny, jaki we wtorek pisali uczniowie podczas <strong>egzaminu gimnazjalnego</strong>. "Ogród to temat, który łączy sztukę, historię i literaturę. Ogród to miejsce realne, może też być tworem wyobraźni. To temat bliski młodym ludziom, którzy lubią literaturę fantasy i światy w niej opisywane" - tak wybór tematu przewodniego testu wyjaśnił dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marek Legutko. </p>
W teście gimnazjaliści mieli do rozwiązania 30 zadań. 20 z nich było zadaniami zamkniętymi - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych fragmentów tekstów: Andrzeja Osęki (noszącego taki sam tytuł jak cały test) i Marka Boruckiego pt. "W kręgu króla Stanisława" o warszawskich Łazienkach oraz do fotografii przedstawiającej ogród Vaux-le-Vicomte.
Jedno z zadań w tej grupie brzmiało: "Cykliczne spotkania organizowane przez króla Stanisława Augusta w jego letniej rezydencji przeszły do historii pod nazwą: a. obiadów czwartkowych, b. wieczorów literackich, c. poranków w Pomarańczarni, d. kolacji w Pałacu na Wodzie".
W innych trzeba było dobrać właściwe odpowiedzi do pytań takich jak: Czego symbolem była fontanna wznoszona w centrum średniowiecznego ogrodu?, Kiedy powstały wiszące ogrody zaliczane do siedmiu cudów świata? czy - W jakim kraju narodził się renesans?
W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytania do cytowanego w arkuszu wiersza Kazimiery Iłłakowiczówny pt. "Pejzaż", np. podać motyw zaczerpnięty z baśni, którym posłużyła się poetka, wyjaśnić jaką funkcję w tym wierszu pełni wielokropek lub podać cechy utworu, które decydują o jego melodyjności.
Piszący test musieli także zredagować zaproszenie na otwarcie wystawy "Ogrody w malarstwie XIX wieku" oraz napisać rozprawkę, w której mieli ustosunkować się do stwierdzenia: "Świat pozbawiony piękna ogrodów byłby uboższy".
W opinii łódzkich gimnazjalistów, z którymi rozmawiała PAP tegoroczny egzamin gimnazjalny nie był trudny. Większość z nich jest z niego zadowolona. Jak mówili, stres był tylko na początku, a temat przewodni sprawił, że pisanie sprawiło im wiele przyjemności.
Podobnie oceniali test gimnazjaliści z Wrocławia. Zdaniem Aleksandry Srokowskiej z 10. Gimnazjum z oddziałami dwujęzycznymi, wtorkowy test okazał się łatwiejszy od próbnych testów rozwiązywanych przez nią wcześniej. "Wszystkie odpowiedzi można było wyczytać z tekstu. Praktycznie nie było pytań sprawdzających naszą +wiedzę pamięciową+" - powiedziała. Jej koleżanka ze szkoły Karolina Więcław inaczej oceniła poziom trudności testu. Jak mówiła, nie wszystkie pytania zamknięte odnosiły się do zamieszczonych tekstów, "ale do wiedzy i to raczej pozaprogramowej, np. dotyczącej rodzajów ogrodów".
Arkusz testu z wiedzy humanistycznej rozwiązywanego przez gimnazjalistów we wtorek jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl).
Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczniowie poznają go w połowie czerwca. W ubiegłym roku szkolnym średni wynik uzyskany przez uczniów z części humanistycznej egzaminu wynosił 31,4 pkt. na 50 możliwych.
Do pisemnego testu z wiedzy humanistycznej przystąpiło we wtorek ponad 520 tys. uczniów III klas z blisko 7 tys. gimnazjów w całym kraju. Wszyscy rozwiązywali takie same testy; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE). Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. DSR/BUR/KOW/JAW/LUN/ROP/IWE
PAP - Nauka w Polsce
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.