Najpierw VW Caddy, później VW Transporter, a w końcu wszystkie silniki w samochodach użytkowych Volkswagena będą w tym roku spełniały normę czystości spalin Euro-4.<br />
Pięciocylindrowe silniki TDI otrzymają seryjny filtr cząstek stałych DPF. W przypadku jednostek czterocylindrowych, mieszczących się nawet bez DPF w granicach normy Euro-4, filtr cząstek stałych będzie wyposażeniem dodatkowycm.
Filtr cząstek stałych DPF (Diesel Partikelfilter) oddziela sadzę, powstającą przy spalaniu paliwa, od spalin wydostających się przez rurę wydechową. Sadza utylizowana jest podczas pasywnej i aktywnej regeneracji, co wpływa na ochronę filtra, którego podobnie jak katalizatora nie trzeba właściwie wymieniać.
Podczas „pasywnej regeneracji” sadza stopniowo przekształca się w temperaturze od 350 do 500 stopni Celsjusza w dwutlenek węgla (proces ten zachodzi automatycznie, szczególnie podczas jazdy na autostradach i drogach szybkiego ruchu).
„Aktywna regeneracja”, która następuje średnio co 400-500 kilometrów, polega natomiast na całkowitym wypalaniu sadzy, zwykle w temperaturze około 600 stopni Celsjusza. Proces ten może odbywać się np. podczas jazdy z małym obciążeniem w mieście, kiedy to tego typu forma regeneracji nie ma wpływu na dynamikę jazdy, czy hałas. STO
PAP - Nauka w Polsce
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.