Laureatem pierwszej nagrody w rozstrzygniętej 30 lipca <strong>II edycji konkursu na komiks o Powstaniu Warszawskim </strong>został Rafał Bąkowicz za pracę pt. "Sierpień".
"Chciałem pokazać, jak opowieści uczestników Powstania Warszawskiego mogą być odbierane przez najmłodsze pokolenie, którego wyobraźnia ukształtowana została przez pop kulturę i nieskończoną niemal liczbę filmów o II wojnie światowej" - powiedział Rafał Bąkowicz.
"To komiks o niemożności dotarcia do prawdy. Zaczyna się konwencjonalnie: dziadek opowiada wnuczkowi o swoich powstańczych przeżyciach, ale co młodzi ludzie wiedzą o realiach powstania? Ich rzeczywistość jest inna, wyobraźnia podsuwa obrazy znane z filmów i komiksów właśnie" - mówił Rafał Bąkowicz, który już drugi raz został nagrodzony w konkursie na komiks o Powstaniu Warszawskim; rok temu praca jego autorstwa zajęła II miejsce.
II miejsce zajął Tomasz Bereźnicki za pracę pt. "Dobry", a III miejsce - autorzy komiksu "Chodzące nieszczęście" - Artur Ernest Zastawny (rysunek) i Grzegorz Janusz (scenariusz). Wyróżnienie otrzymała Anna Steliżuk za "Kołysankę dla Dziuni".
Swoje wyróżnienia związane z konkursem przyznało też Muzeum Powstania Warszawskiego. Jednym z laureatów został najmłodszy jak dotąd uczestnik konkursu - ośmioletni Wiktor Kulig, autor komiksu "Akcja +Kanał+". Przedstawił w nim epizod z życia swoich dziadków, którzy brali udział w Powstaniu - wyprawę kanałami z Żoliborza na Starówkę, walkę o barykadę i ewakuację kanałami z płonącego Starego Miasta.
Wiktor Kulig mimo młodego wieku przeczytał kilka książek o II wojnie światowej i powstaniu, bardzo podobały mu się "Kamienie na szaniec" Kamińskiego, próbował też lektury "Powstania 44" Daviesa, choć, jak zauważyła jego mama, książka okazała się jednak zbyt trudna dla młodego czytelnika. "Jestem jedynym w klasie, który interesuje się powstaniem" - powiedział Kuba dziennikarzom. Zapytany, czy jego koledzy zainteresowaliby się komiksem o Powstaniu odpowiedział sceptycznie: "Raczej wolą filmy".
W tym roku jury konkursu pod przewodnictwem Henryka Chmielewskiego (znanego także jako "Papcio Chmiel") oceniała 47 prac, czyli dwa razy więcej niż w zeszłorocznej, pierwszej edycji. Dwie prace zostały przesłane z Irlandii.
W tegorocznej edycji konkursu wprowadzono nowy element w regulaminie - w pracy musiało zostać wykorzystane któreś z archiwalnych zdjęć powstańczych. W ten sposób Muzeum Powstania Warszawskiego zachęcało do poznawania jego zbiorów ikonograficznych oraz do związania komiksów z autentycznymi realiami wydarzeń. Przemysław "Trust" Truściński, który sprawuje opiekę artystyczną nad konkursem uważa, że dało to komiksom "oddech", urealniło je.
Zdaniem Truścińskiego, w drugiej edycji konkursu więcej było prac przywołujących historie zwykłych ludzi, uczestników i świadków powstania, mniej też było prac przepojonych "bogoojczyźnianym duchem". "W porównaniu z pierwszą edycją konkursu widać, że sposób myślenia uczestników o powstaniu staje się coraz mniej sztampowy" - zauważył Truściński.
Dziesięć najlepszych prac drugiej edycji konkursu zostanie opublikowanych w specjalnej antologii. ASZW
PAP - Nauka w Polsce
kap
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.