Uczelnie i instytucje

Katowice/ Uniwersytet Śląski szkoli z ekopsychologii

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Już 6 czerwca w katowickich Murckach odbędzie się kolejne spotkanie w ramach Akademii Edukacji Klimatyczno-Środowiskowej dla Nauczycieli (AEKŚN). Uniwersytet Śląski organizuje warsztaty terenowe, podczas których uczestnicy poznają m.in. praktykę leśnych kąpieli i sposoby rozpoznawania śladów zwierząt.

Wydarzenie organizowane przez Uniwersytet Śląski skierowane jest do nauczycieli i nauczycielek wszystkich szczebli, zainteresowanych wdrażaniem edukacji przyrodniczej i klimatycznej w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Spotkanie odbędzie się w Centrum Edukacji Ekologicznej w Katowicach, mieszczącym się przy Zespole Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza. Program przewiduje zarówno elementy teoretyczne, jak i praktyczne zajęcia w terenie.

Jednym z głównych punktów programu będą kąpiele leśne prowadzone przez Katarzynę Grabkę – certyfikowaną przewodniczkę terapii leśnej, edukatorkę i prezes Fundacji Leśne Projekty. Uczestnicy zostaną wprowadzeni w metodykę świadomego i zmysłowego przebywania w lesie, które, według organizatorów, może stanowić wartościowe narzędzie pedagogiczne służące m.in. redukcji stresu u uczniów i nauczycieli.

Na uczestników czekają również warsztaty z rozpoznawania śladów zwierząt, które poprowadzi dr Maja Głowacka – biolog i edukatorka związana m.in. ze Śląskim Ogrodem Botanicznym. Celem zajęć jest przybliżenie nauczycielom technik tropienia i interpretowania tzw. "podpisów" pozostawianych przez zwierzęta w środowisku – od tropów, przez legowiska, po ślady żerowania.

Udział w wydarzeniu zapowiedział także prof. dr hab. Piotr Skubała – biolog, ekolog i ekspert ds. etyki środowiskowej, znany z popularyzowania idei praw drzew i edukacji klimatycznej. Podczas jego warsztatów pt. "Drzewa inaczej – odkrywamy mądrość lasu" uczestnicy zapoznają się z naukowymi podstawami funkcjonowania ekosystemów leśnych i poznają propozycje ćwiczeń edukacyjnych dla uczniów.

Wśród zaplanowanych aktywności znalazły się również warsztaty "Roślinne Księgi Przyrody" prowadzone przez Agatę i Alicję Kloczkowskie z Fundacji Tree Your Mind. Zajęcia mają przygotować nauczycieli do prowadzenia kreatywnych działań przyrodniczych z dziećmi z wykorzystaniem zmysłów i pamiętników botanicznych.

Zwieńczeniem dnia będzie warsztat z zakresu ekopsychologii, zatytułowany "Przyroda moją nauczycielką", który poprowadzi dr Ryszard Kulik – psycholog, publicysta i promotor głębokiej edukacji ekologicznej. Celem zajęć jest pogłębienie refleksji nad rolą natury w kształtowaniu postaw empatii, uważności i odpowiedzialności za środowisko.

Organizatorzy podkreślają, że wszystkie warsztaty mają charakter praktyczny i mogą być bezpośrednio wykorzystane w codziennej pracy nauczycieli. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, a uczestnicy proszeni są o przygotowanie się do zajęć terenowych – obowiązuje odpowiedni strój, prowiant i środki ochrony przed kleszczami.

Inicjatywa, nazwana Akademią Edukacji Klimatyczno-Środowiskowej, ma na celu przekazanie wiedzy oraz nowoczesnych metod nauczania o kryzysie klimatycznym – nie tylko na lekcjach przyrody, ale także j. polskiego, matematyki, religii czy wychowania fizycznego.

W pilotażu bierze udział 80 nauczycieli z 20 szkół podstawowych z różnych części województwa – od Ustronia, przez Zabrze, po Katowice. Pracują w interdyscyplinarnych tandemach, mając za zadanie wypracować nowe metody pracy z uczniami. Spotkania w ramach Akademii zaplanowano do końca grudnia br., a ich zwieńczeniem będzie stworzenie otwartej platformy edukacyjnej dla wszystkich nauczycieli regionu.

Projekt powstaje przy wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, a także Śląskiej Kurator Oświaty. Jego dofinansowanie wyniosło 90,4 tys. zł.

Pilotaż edukacji klimatycznej na Śląsku ma również szansę stać się ogólnopolskim wzorem – Ministerstwo Edukacji Narodowej analizuje możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań w nowej podstawie programowej. (PAP)

jms/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Opole/ Politechnika ma samodzielny wydział informatyki

  • Fot. Adobe Stock

    Śląski Uniwersytet Medyczny i Miasto Zabrze podpisały list intencyjny ws. rozwoju dydaktyki medycznej

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera