Historia i kultura

Odtworzone średniowieczne stroje z Nubii na wystawie w berlińskim Muzeum im. Bodego

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Zrekonstruowane przez Polaków stroje królów, królewskich matek oraz biskupa ze średniowiecznej Nubii będzie można zobaczyć na wystawie Muzeum im. Bodego w Berlinie. Wystawa czasowa będzie dostępna od 6 lutego do 12 kwietnia br.

Rekonstrukcji pięciu średniowiecznych strojów dokonali archeolodzy Uniwersytetu Warszawskiego i projektanci z Uniwersytetu SWPS. Eksperci odtworzyli je na podstawie malowideł z katedry w Faras, które obecnie znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie i Sudańskiego Muzeum Narodowego w Chartumie.

W październiku ub.r. stroje zaprezentowano premierowo podczas pokazu na żywo w paryskim Luwrze. Teraz, między 6 lutego a 12 kwietnia br. pokaże je Muzeum im. Bodego w Berlinie w formie wystawy czasowej wraz z obiektami z kolekcji berlińskich. Kolejny pokaz na żywo odbędzie się po finisażu wystawy - informują Katedra Archeologii Egiptu i Nubii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Muzeum im. Bodego.

Pierwszym zadaniem zespołu naukowców pracujących nad rekonstrukcjami było odtworzenie historycznych barw szat królewskich i kapłańskich. Posłużyły do tego badania archeologiczne dr Magdaleny Woźniak-Eusèbe z UW oraz doświadczenie dr hab. Katarzyny Schmidt-Przewoźnej z Wydziału Projektowania USWPS w barwieniu tkanin za pomocą tradycyjnych metod i naturalnych barwników.

Z zaproponowanej palety barw wybrano te najbardziej zbliżone do oryginalnej kolorystyki, posiłkując się zbiorami oryginalnych tkanin z Nubii w Textile Research Centre w Lejdzie (NL) oraz wspomnianymi malowidłami z Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie. Na barwione zgodnie z paletą kolorów tkaniny naniesiono drukowane przez stemple wzory, ręczne hafty oraz aplikacje. Najbardziej wymagającym zadaniem było przełożenie dwuwymiarowych malowideł na trójwymiarowe formy i zrozumienie układu warstw, które składały się na strój, także tych, które nie są widoczne na malowidłach, lecz znane jedynie z tradycji lub innych źródeł, w tym na podstawie wiedzy o chrześcijańskim obrządku.

W latach 60. XX wieku rząd Egiptu podjął decyzję o budowie Wielkiej Tamy w Asuanie. Aby przebadać tereny zagrożone zalaniem wodami Nilu, w organizowanej pod egidą UNESCO akcji ratowania zabytków wzięli udział naukowcy z dwudziestu sześciu krajów. Polski zespół pod kierownictwem prof. Kazimierza Michałowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego wybrał jako miejsce badań miasto Faras. Było ono stolicą Nobadii, jednego z trzech średniowiecznych królestw nubijskich, położonych na terenach południowego Egiptu i północnego Sudanu.

Dokonane przez polskich archeologów odkrycie katedry w Faras wraz zespołem unikatowych malowideł dało początek studiom, które są polską domeną do dziś, a unikatowa w skali światowej ekspozycja sztuki średniowiecznej Nubii znajduje się w Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Więcej informacji na stronie Muzeum im. Bodego. 

(PAP)

ekr/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 21.02.2025. Dar, złocony barokowy puchar o wysokości 53 cm., prezentowany podczas briefingu w Sali Sigmunda Zamku Królewskiego na Wawelu towarzyszącego jego przekazaniu do Skarbca Koronnego, 21 bm. Donatorka Krystyna Piórkowska to Polka mieszkającej w Nowym Jorku, znana ze swych badań nad zbrodnią katyńską, a także z charytatywnej działalności na rzecz polskich instytucji w kraju i w USA. PAP/Łukasz Gągulski

    Kraków/ Barokowy puchar podarowany Zamkowi Królewskiemu na Wawelu

  • 06.08.2021. Prof. dr hab. Justyna Olko – historyczka, socjolingwistka i antropolożka; dyrektorka Centrum Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. PAP/Albert Zawada

    Prof. Olko: możemy mieć kilka języków ojczystych, w tym też te lokalne i oficjalnie nieuznane

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera