Na ok. 350 polskich uczelniach studiowało w ub. roku akademickim 1,2 mln osób. Najczęściej wybierano biznes i administrację (prawie 18 proc. wszystkich studentów), medycynę (prawie 13 proc.) oraz nauki społeczne (ponad 12 proc.) - wynika z zestawienia Głównego Urzędu Statystycznego.
Pod koniec października GUS opublikował dokument “Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2023 r”. Są tam przedstawione statystyki dotyczące szkolnictwa wyższego w 2023 r.
GUS wylicza, że w Polsce w roku akademickim 2023/24 działało 358 uczelni, gdzie studiowało 1 mln 245 tys. studentów. Kobiety stanowiły większość, bo niemal 59 proc. tych osób.
Najwięcej osób studiowało: biznes i administrację (223 tys. osób, czyli 18 proc.) ; medycynę (160 tys. osób, czyli 12,8 proc.); nauki społeczne (155 tys. osób, czyli 12,5 proc.); nauki inżynieryjno-techniczne (91 tys. osób, czyli 7,3 proc.); pedagogikę (69 tys. osób, czyli 5,6 proc.); języki obce (62 tys. osób, czyli 5 proc.).
Prawie dwie trzecie studentów (64 proc.) studiowało na uczelniach publicznych.
Niecałe 9 proc. studiujących (107 tys.) było obcokrajowcami. To niewielki wzrost w relacji do roku poprzedniego. Najliczniejszą grupę stanowili studenci z Ukrainy (43 proc. zagranicznych studentów). A ok. 30 proc. studentów obcokrajowców to osoby spoza Europy.
Liczba absolwentów uczelni z roku akademickiego 2022/23 wyniosła ok. 292 tys. osób, z czego nieco ponad połowa to osoby, które ukończyły studia I stopnia.
Studenci z niepełnosprawnościami stanowili 1,8 proc. wszystkich studentów.
Liczba uczestników studiów podyplomowych w ub. roku akademickim wyniosła prawie 178 tys. osób - to o 21 tys. więcej niż przed rokiem. Kobiety stanowiły niemal trzy czwarte ogólnej liczby uczestników studiów podyplomowych.
Doktoranci kształcili się na studiach doktoranckich oraz w szkołach doktorskich. Na studiach doktoranckich (które przestaną działać w Polsce z dniem 31 grudnia 2024 r.) kształciło się już tylko 3,2 tys. doktorantów, w tym 1,9 tys. kobiet. Natomiast w szkołach doktorskich było 17,4 tys. osób, w tym 8,7 tys. kobiet.
W roku akademickim 2023/24 uczelnie w Polsce zatrudniały 94,7 tys. nauczycieli akademickich (pełno- i niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na etaty), w tym 46,1 tys. kobiet. Najwięcej nauczycieli akademickich pracowało na stanowisku adiunkta (42 tys. osób) oraz na stanowisku profesora (27,5 tys.), w tym co trzecia osoba miała tytuł profesora belwederskiego. Najwyższy udział kobiet był na stanowisku asystenta (56 proc.), a najniższy wśród profesorów (37 proc.). Najwięcej nauczycieli akademickich było zatrudnionych w grupie stanowisk badawczo-dydaktycznych (64 proc.).
W roku akademickim 2023/24 stypendia otrzymało 158 tys. studentów, z tego co trzeci otrzymywał stypendium socjalne.
Skąd uczelnie biorą środki na działanie? Głównym źródłem przychodów uczelni publicznych z podstawowej działalności operacyjnej była subwencja na utrzymanie potencjału dydaktycznego i badawczego (dwie trzecie przychodów), podczas gdy w uczelniach niepublicznych przychody te pochodziły przede wszystkim z opłat za świadczone usługi edukacyjne (trzy czwarte dochodów).
W 2023 r. w uczelniach przychody ogółem wyniosły blisko 36 mld 599 mln zł (w tym ponad 32 mld w uczelniach publicznych). To o 13,6 proc. więcej niż w poprzednim roku. Z kolei koszty pracy uczelni wyniosły 35 mld 784 mln zł (w tym 31,7 mld zł w uczelniach publicznych), o 16,6 proc. więcej niż w roku poprzednim.
GUS wylicza, że przeciętne koszty kształcenia w przeliczeniu na jednego studenta wyniosły 30,6 tys. zł, a więc o 14,3 proc. więcej niż w poprzednim roku.
Nauka w Polsce
lt/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.