GUS: Co szósty student na biznesie i administracji, co ósmy - na medycynie

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Na ok. 350 polskich uczelniach studiowało w ub. roku akademickim 1,2 mln osób. Najczęściej wybierano biznes i administrację (prawie 18 proc. wszystkich studentów), medycynę (prawie 13 proc.) oraz nauki społeczne (ponad 12 proc.) - wynika z zestawienia Głównego Urzędu Statystycznego.

Pod koniec października GUS opublikował dokument “Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2023 r”. Są tam przedstawione statystyki dotyczące szkolnictwa wyższego w 2023 r.

GUS wylicza, że w Polsce w roku akademickim 2023/24 działało 358 uczelni, gdzie studiowało 1 mln 245 tys. studentów. Kobiety stanowiły większość, bo niemal 59 proc. tych osób.

Najwięcej osób studiowało: biznes i administrację (223 tys. osób, czyli 18 proc.) ; medycynę (160 tys. osób, czyli 12,8 proc.); nauki społeczne (155 tys. osób, czyli 12,5 proc.); nauki inżynieryjno-techniczne (91 tys. osób, czyli 7,3 proc.); pedagogikę (69 tys. osób, czyli 5,6 proc.); języki obce (62 tys. osób, czyli 5 proc.).

Prawie dwie trzecie studentów (64 proc.) studiowało na uczelniach publicznych.

Niecałe 9 proc. studiujących (107 tys.) było obcokrajowcami. To niewielki wzrost w relacji do roku poprzedniego. Najliczniejszą grupę stanowili studenci z Ukrainy (43 proc. zagranicznych studentów). A ok. 30 proc. studentów obcokrajowców to osoby spoza Europy.

Liczba absolwentów uczelni z roku akademickiego 2022/23 wyniosła ok. 292 tys. osób, z czego nieco ponad połowa to osoby, które ukończyły studia I stopnia.

Studenci z niepełnosprawnościami stanowili 1,8 proc. wszystkich studentów.

Liczba uczestników studiów podyplomowych w ub. roku akademickim wyniosła prawie 178 tys. osób - to o 21 tys. więcej niż przed rokiem. Kobiety stanowiły niemal trzy czwarte ogólnej liczby uczestników studiów podyplomowych.

Doktoranci kształcili się na studiach doktoranckich oraz w szkołach doktorskich. Na studiach doktoranckich (które przestaną działać w Polsce z dniem 31 grudnia 2024 r.) kształciło się już tylko 3,2 tys. doktorantów, w tym 1,9 tys. kobiet. Natomiast w szkołach doktorskich było 17,4 tys. osób, w tym 8,7 tys. kobiet.

W roku akademickim 2023/24 uczelnie w Polsce zatrudniały 94,7 tys. nauczycieli akademickich (pełno- i niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na etaty), w tym 46,1 tys. kobiet. Najwięcej nauczycieli akademickich pracowało na stanowisku adiunkta (42 tys. osób) oraz na stanowisku profesora (27,5 tys.), w tym co trzecia osoba miała tytuł profesora belwederskiego. Najwyższy udział kobiet był na stanowisku asystenta (56 proc.), a najniższy wśród profesorów (37 proc.). Najwięcej nauczycieli akademickich było zatrudnionych w grupie stanowisk badawczo-dydaktycznych (64 proc.).

W roku akademickim 2023/24 stypendia otrzymało 158 tys. studentów, z tego co trzeci otrzymywał stypendium socjalne.

Skąd uczelnie biorą środki na działanie? Głównym źródłem przychodów uczelni publicznych z podstawowej działalności operacyjnej była subwencja na utrzymanie potencjału dydaktycznego i badawczego (dwie trzecie przychodów), podczas gdy w uczelniach niepublicznych przychody te pochodziły przede wszystkim z opłat za świadczone usługi edukacyjne (trzy czwarte dochodów).

W 2023 r. w uczelniach przychody ogółem wyniosły blisko 36 mld 599 mln zł (w tym ponad 32 mld w uczelniach publicznych). To o 13,6 proc. więcej niż w poprzednim roku. Z kolei koszty pracy uczelni wyniosły 35 mld 784 mln zł (w tym 31,7 mld zł w uczelniach publicznych), o 16,6 proc. więcej niż w roku poprzednim.

GUS wylicza, że przeciętne koszty kształcenia w przeliczeniu na jednego studenta wyniosły 30,6 tys. zł, a więc o 14,3 proc. więcej niż w poprzednim roku.

Nauka w Polsce

lt/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera