Chile/ Montaż 8,4-metrowego zwierciadła kończy pracę nad teleskopem z największym aparatem cyfrowym

Fot. Adobe Stock

Montaż głównego, 8,4-metrowego zwierciadła zakończył pracę nad budową teleskopu Simonyi Survey z największym na świecie aparatem cyfrowym. Obserwatorium Very C. Rubin w Chile zapowiedziało w środę w CNN, że pierwsze zdjęcia nieba powstaną pod koniec 2025 r.

Kompletny teleskop posiada trzy zwierciadła oraz roboczą 144-megapikselową kamerę ComCam. Po przeprowadzeniu testów w kolejnych miesiącach, zespół zainstaluje ostatni komponent, czyli kamerę LSST wielkości samochodu, o rozdzielczości 3200 mega pikseli. To tyle pikseli, ile ma 300 telefonów komórkowych. Zdjęcia wykonane przez ten aparat obejmą obszar nieba o powierzchni 40 pełni Księżyca.

"Prace przygotowawcze (do uruchomienia teleskopu – PAP) trwały dosłownie dziesięć lat, ale nigdy nie wiadomo, czy wszystko jest sprawne, dopóki wszystkiego nie uruchomisz" – stwierdziła specjalistka ds. popularyzacji astronomii w obserwatorium Clare Higgs. Dodała, że pierwsze obserwacje oraz zdjęcia zostaną wykonane pod koniec 2025 r.

Teleskop co trzy noce będzie obrazował całe widoczne niebo, wykonując ok. 1 tys. zdjęć. Pracować będzie kolejne 10 lat. Astronomowie szacują, że dzięki temu odkrytych zostanie 17 mld nowych gwiazd i 20 mld galaktyk.

Kamera może robić zdjęcie co 30 sek., co wygeneruje 20 terabajtów danych co 24 godziny. To tyle samo danych, ile wynosi oglądanie bez przerwy przez trzy lata filmów na platformie Netflix lub słuchanie przez 50 lat non stop muzyki na Spotify.

Astronomowie szacują, że w ramach tego projektu zostanie wygenerowanych ponad 60 mln gigabajtów surowych danych dotyczących nieba południowego.

Przesłanie każdego zdjęcia z obserwatorium w Chile do ośrodka badawczego prowadzonego przez Uniwersytet Stanforda w Kalifornii zajmie tylko 60 s. Tam sztuczna inteligencja oraz algorytmy przeanalizują obraz poszukując wszelkich zmian lub obiektów ruchomych, uruchamiając alert, jeśli coś zostanie znalezione. "Spodziewamy się około 10 mln alertów na noc z teleskopu" – powiedziała Higgs. Dodała, że dane będą udostępniane wybranej grupie astronomów, a następnie po upływie dwóch lat będą w dostępie publicznym.

Nowy teleskop został umieszczony w amerykańskim obserwatorium im. Very C. Rubin na Cerro Pachon, górze o wysokości 2682 m, położonej ok. 482 km na północ od stolicy Chile, Santiago. Rubin to zmarła w 2016 r. amerykańska naukowczyni, która jako pierwsza potwierdziła istnienie ciemnej materii.(PAP)