Ministerstwo nauki będzie wspierało grantami infrastrukturę uczelni, żeby mogły kształcić wysokiej jakości specjalistów dla branży elektromobilności. Szef resortu nauki Dariusz Wieczorek powiedział w Łodzi, że polski potencjał naukowo-badawczy powinien pracować dla tego sektora.
Minister nauki i szkolnictwa wyższego Dariusz Wieczorek podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi poinformował, że podpisał z partnerami z Komisji Europejskiej list intencyjny, w celu przyspieszenia integracji Polski z europejskim sektorem produkcji akumulatorów i zwiększenia konkurencyjności rynku czystej energii.
"To porozumienie dotyczy przemysłu bateryjnego. Zależy mi, jako ministrowi nauki, żeby wykorzystać cały potencjał naukowo-badawczy, którym dysponujemy w Polsce dla rozwoju elektromobilności" - powiedział minister.
Podczas panelu, w którym brał udział szef resortu nauki padły konkretne dane o rynku. Od 2012 r. wartość sprzedanych baterii litowo-jonowych wyprodukowanych w Polsce wzrosła stukrotnie, a sam przemysł bateryjny może wygenerować w kraju 50 tys. miejsc pracy. Jak stwierdzili paneliści, biorący udział w dyskusji o przyszłości branży, w produkcji baterii stajemy się światową potęgą.
Sektor motoryzacyjny zatrudnia obecnie 400 tys. osób, a jego wartość szacuje się na 4 proc. PKB - z prognozą, że branża motoryzacyjna może wytwarzać nawet 5 proc. PKB, o ile Polska dostosuje się do trendów na szybko zmieniającym się rynku światowym, wykorzysta swoją szansę i zainwestuje kapitał tworząc biznesowe mariaże, by nie stać się tylko montownią dla wielkich koncernów.
"Musimy przekonać Polki i Polaków, że elektromobilność to nic strasznego. To jest to, co nas czeka. Musi też zaistnieć ścisła współpraca przemysłu z nauką. Trzeba przekonywać, wskazywać kierunek. Tu nie ma co dyskutować, bo od elektromobilności nie uciekniemy. Trzeba to realizować. Potrzebujemy do tego przedsiębiorców, a nauka powinna pracować dla nich - dla przemysłu" - powiedział w swoim wystąpieniu minister Dariusz Wieczorek.
Zaznaczył, że na tę branżę będą unijne pieniądze z KPO i będą to znaczące fundusze.
"To sprawa inwestycji w transport zbiorowy - komunikację autobusową w polskich miastach, rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, ale też w budowę samochodów elektrycznych w Polsce" - powiedział minister.
Jako słabość polskiego przemysłu minister wymienił brak systemowego powiązania nauki z biznesem. Dariusz Wieczorek wskazał, że nie ma w Polsce nawet jednolitej bazy, w której znalazłyby się osiągnięcia naszych naukowców, z której mógłby czerpać krajowy przemysł.
Z kolei za największą siłę polskiego rynku uznał kadry. To 1,3 mln studentów, którzy potrzebują programów nauczania uwzględniających najnowsze trendy i potrzeby przemysłu i rozwoju nowych technologii.
"Potrzebujemy jednak biskiej współpracy uczelni i biznesu. Uczelnie muszą zrozumieć, że kształcą kadry dla konkretnych branż i muszą to robić na odpowiednim poziomie. To powinny być kierunki dostosowane do potrzeb i praktyczne, które dadzą absolwentom dobrze płatne miejsca pracy. Trzy czy cztery uczelnie w kraju już sygnalizowały ministerstwu, że chcą tworzyć takie kierunki, mając na uwadze potrzeby sektora elektromobilności" - dodał minister.
Podkreślił, że ministerstwo nie ustala programów nauczania i nie narzuca tego uczelniom, ale w formie grantów może wspierać infrastrukturę szkół wyższych, finansując np. laboratoria czy sale dydaktyczne i w ten sposób ułatwić dostosowanie się do potrzeb rynku.
"Na to będą pieniądze z resortu nauki. Chcemy oddać do dyspozycji przemysłu całą bazę badawczo-rozwojową dostępną w Polsce. A mamy 250 uczelni wyższych i ok. 200 instytutów naukowych" - powiedział Dariusz Wieczorek.
Kongres Nowej Mobilności to cykliczna impreza, która odbywa się po raz piąty. Od czterech lat gości w Łodzi. Podczas trzydniowych paneli, wykładów i wystaw prezentowane są najnowsze trendy w branży transportowej związanej z zeroemisyjnością. W hali EXPO w Łodzi prezentowane są m.in. samochody elektryczne osobowe i ciężarowe, rowery, hulajnogi, ale też systemy zasilania i ładowania elektrycznych autobusów i ciągników siodłowych dla elektrycznego transportu ciężkiego.(PAP)
Autor: Marek Juśkiewicz
jus/ bar/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.