Wieczorek: od 2004 r. z programu Erasmus skorzystało ponad 266 tys. polskich studentów

25.04.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek (C) podczas konferencji prasowej dotyczącej podsumowania programu Erasmus na 20-lecie członkostwa Polski w Unii Europejskiej w Warszawie. PAP/Piotr Nowak
25.04.2024. Minister nauki Dariusz Wieczorek (C) podczas konferencji prasowej dotyczącej podsumowania programu Erasmus na 20-lecie członkostwa Polski w Unii Europejskiej w Warszawie. PAP/Piotr Nowak

Od 2004 r. z programu Erasmus skorzystało ponad 266 tys. polskich studentów, zaś do Polski przyjechało 208 tys. studentów z zagranicy - poinformował minister nauki i szkolnictwa wyższego Dariusz Wieczorek podsumowując program Erasmus na 20-lecie Polski w Unii Europejskiej.

Wymiana studencka w ramach unijnego programu Erasmus oraz jego następcy, czyli programu Erasmus+, jest organizowana w Europie od ponad 30 lat. Komisja Europejska uruchomiła go 15 czerwca 1987 roku. Polacy na zagraniczne studia w ramach Erasmusa wyjeżdżają od 1998 r.

Fot. Infografika PAP

W czwartek na konferencji prasowej minister nauki Dariusz Wieczorek poinformował, że od 2004 r., czyli od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, z wymiany studenckiej w ramach programu Erasmus skorzystało ponad 266 tys. polskich studentów. Zaznaczył, że dzięki temu mogli zdobywać nowe doświadczenie i umiejętności, które dziś wykorzystują w swojej pracy zawodowej.

Podał, że najczęściej wybieranymi krajami, do których wyjeżdżają polscy studenci są: Hiszpania (wyjechało tam 43 tys. osób), Niemcy (39 tys.) i Włochy (27 tys.). Wysoko wśród wyborów polskich studentów są też Portugalia (22 tys.) i Francja (21 tys.).

Z kolei do Polski w tym samym czasie z innych krajów w ramach programu Erasmus przyjechało 208 tys. studentów, największą grupę wśród nich stanowią Hiszpanie (49 tys.), Turcy (47 tys.) i Francuzi (20 tys.).

"Cieszy to, że nie tylko młodzież polska wyjeżdża za granicę, ale że również młodzież z zagranicy przyjeżdża do Polski" - powiedział minister. Dodał, że bardzo cieszy go także to, że gdy odwiedza różne ośrodki akademickie i rozmawia ze studentami słyszy, że są oni bardzo zadowoleni z pobytu w Polsce i często jest tak, że myślą o tym, czy by w Polsce nie zostać.

"Bardzo nam zależy na tym, by wymiana studencka bardzo dynamicznie się rozwijała" - podkreślił Wieczorek. Zauważył, że oprócz możliwości nauki w innym kraju, na innej uczelni wymiana daje studentom możliwość poznawania Europy i świata, zwiedzania, nawiązywania nowych kontaktów, a także usamodzielnienia się. "Zależy nam na tym, by spośród 1,3 mln polskich studentów jak najwięcej mogło wyjeżdżać za granicę, odbywać praktyki, przynajmniej semestr spędzić w innym środowisku" - powiedział.

Mirosław Marczewski, dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która pełni funkcję polskiej Narodowej Agencji Programu Erasmus+ powiedział, że decyzją ministra nauki zostały zmienione finansowe zasady programu na korzyść studentów i poza stawkami ryczałtowymi dotyczącymi pobytu za granicą został wprowadzony dodatkowy element polegający na wsparciu ich podróży na miejsce, w którym będą studiować.

Marczewski przypomniał, że Erasmus+ to kontynuacja europejskich programów edukacyjnych, obejmuje pięć sektorów w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Te sektory to szkolnictwo wyższe, edukacja szkolna, kształcenie i szkolenia zawodowe, edukacja dorosłych i wolontariat.

W sektorze "Szkolnictwo wyższe" mogą uczestniczyć szkoły wyższe, ich studenci i pracownicy, a w niektórych działaniach również inne organizacje współpracujące z uczelniami. Uczelnie mogą prowadzić wymianę studentów i pracowników oraz koordynować międzynarodowe projekty lub brać w nich udział. Dzięki programowi studenci mają możliwość wyjazdów za granicę na część studiów i na praktyki. Nauczyciele akademiccy mogą prowadzić zajęcia dydaktyczne dla studentów w zagranicznych uczelniach. Pracownicy z różnych jednostek uczelni mogą korzystać z wyjazdów szkoleniowych. Ponadto studenci i pracownicy uczelni mają możliwość uczestniczyć w projektach międzynarodowych.

W sektorze "Edukacja szkolna" programu Erasmus+ uczestnikami działań projektowych mogą być m.in. uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkół i innych instytucji, których działalność jest związana z edukacją szkolną, oraz kadra zarządzająca placówek oświatowych. O dofinansowanie projektów mogą starać się publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, a także samorządy, ośrodki doskonalenia nauczycieli, biblioteki, domy kultury.

Uczestnikami projektów realizowanych w sektorze "Kształcenie i szkolenia zawodowe" programu Erasmus+ mogą być uczniowie i absolwenci szkół branżowych i technicznych, nauczyciele praktycznej nauki zawodu, kadra zarządzająca placówek oświatowych oraz trenerzy i szkoleniowcy.

W sektorze "Edukacja dorosłych" programu Erasmus+ o dofinansowanie mogą ubiegać się organizacje działające w obszarze formalnej, pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych o charakterze niezawodowym, takie jak np.: organizacje pozarządowe, uniwersytety trzeciego wieku, uniwersytety ludowe i otwarte, instytucje kultury, ośrodki pomocy społecznej, szkoły ogólnokształcące dla dorosłych, urzędy pracy, władze lokalne.

O dofinansowanie projektów w sektorze "Młodzież" mogą starać się m.in. organizacje pozarządowe oraz organy publiczne na szczeblu lokalnym, regionalnym lub krajowym, działające na rzecz młodzieży lub osób pracujących z młodzieżą, wykorzystujące pozaformalne metody edukacji.(PAP)

Nauka w Polsce, Danuta Starzyńska-Rosiecka

dsr/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera