03.05.2024
28.02.2024 aktualizacja 28.02.2024

Ariane 6 gotowa do zmontowania

Fot. ESA-E. Pedoussaut Fot. ESA-E. Pedoussaut

Nowa rakieta nośna ESA – Ariane 6 dopłynęła do Gujany Francuskiej, gdzie zostanie zmontowana. Zapewni Europie niezależność w dostępie do okołoziemskiej orbity.

Jak podaje Europejska Agencja Kosmiczna, do Gujańskiego Centrum Kosmicznego, gdzie znajduje się Europejski Port Kosmiczny, dopłynęła nowa rakieta ESA – Ariane 6.

Budowana przez kilkaset firm z 13 krajów konstrukcja ma zapewnić Europie niezależność w dostępie do orbity, zastępując poprzedniczkę – Ariane 5.

Rakieta ma 60 m wysokości i składa się z dwóch głównych stopni zasilanych ciekłym wodorem. Z nimi - zależnie od wariantu - współpracować będą dwa lub cztery boostery na paliwo stałe. Mniejszy wariant jest w stanie wynieść ponad 10 ton na niską orbitę okołoziemską i 4,5 tony na geostacjonarną, a silniejszy wariant – odpowiednio ponad 20 i 11,5 tony.

Przestrzeń ładunkową zaprojektowano w ten sposób, że rakieta będzie wysoce uniwersalna pod względem ciężaru i rozmiaru wynoszonych ładunków. Poradzi sobie doskonale z satelitami obserwacyjnymi, naukowymi, meteorologicznymi, telekomunikacyjnymi czy nawigacyjnymi. Na przykład do głównego, dużego ładunku, dzięki specjalnym adapterom, będzie można dołączać mniejsze, np. niewielkie satelity. Takie ulepszenie pozwoli wyraźnie zmniejszyć koszty.

Co więcej, w trakcie jednego lotu rakieta będzie mogła dotrzeć na kilka orbit, umieszczając na nich kolejne satelity.

Do Gujany Francuskiej Ariane 6 dotarła na pokładzie nowego, specjalnie zaprojektowanego do przenoszenia Ariane 6, statku ESA – Canopée, który w serii rejsów przewiózł jej kolejne elementy. Na przykład w ostatnim rejsie drugi stopień na statek został załadowany w Bremen, a pierwszy stopień – we francuskim Le Havre.

Canopée to nowoczesna, mierząca ponad 120 m jednostka, która oprócz typowego napędu ma na pokładzie 37-metrowe żagle obniżające zużycie paliwa nawet o 30 proc. Jednocześnie pokonanie dystansu 7 tys. km zajęło statkowi tylko 10 dni.

Pierwszy lot rakiety zaplanowano na lato tego roku.