02.05.2024
01.02.2024 aktualizacja 01.02.2024

Przed ponad 7 tys. lat w jaskiniach Pirenejów magazynowano produkty mleczne

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Społeczności ludzi zamieszkujących środkowe Pireneje przed ponad 7 tysiącami lat wypasały stada zwierząt i magazynując produkty mleczne we wnętrzach jaskiń - wynika z badania przeprowadzonego we współpracy archeologów z Hiszpanii i Portugalii.

W epoce wczesnego neolitu wypas zwierząt nie był zajęciem wyłącznie sezonowym, a ludzie korzystali z zaawansowanych praktyk hodowlanych - poinformował zespół badawczy kierowany przez naukowców z Uniwersytetu Autonomicznego Barcelony (UAB).

Na łamach pisma "Frontiers in Environmental Archaeology" naukowcy relacjonują wyniki badań, w ramach których potwierdzono, że już w neolicie ludzie nie tylko wypasali swoje zwierzęta - korzystając z kilku różnych pastwisk, ale też - w razie potrzeby - praktykowali dostarczanie im pokarmu.

Takie wnioski płyną z przebadania stanowiska archeologicznego Coro Trasito. Na terenie aragońskiej gminy Sobrarbe, na północnym wschodzie Hiszpanii, badacze przeprowadzili też analizy archeozoologiczne, izotopowe i archeologiczne. Ustalili, że obecne tam dawniej stada były dostosowane do warunków środowiskowych panujących również wewnątrz jaskiń.

Produkty mleczne i tłuszczowe przetwarzano we wnętrzu jaskiń, a także magazynowano produkty mleczne - wykazali autorzy analiz. Zdaniem naukowców oznacza to, iż badane obszary "były zintegrowane z szerszym i bardziej złożonym systemem gospodarczym".

"Pierwsze społeczeństwa żyjące na obszarach wysokogórskich we wczesnym neolicie nie ograniczały się tylko do wypasu owiec i kóz, ale prowadziły złożoną aktywność hodowlaną i rolniczą" - odnotowali autorzy badań.

Ich zdaniem grupy ludzi osiadłe na obszarach wysokogórskich, położonych powyżej 1500 m n.p.m., hodowały świnie, a także owce, kozy i krowy. Zwierzęta przeznaczone były nie tylko do pozyskiwania mleka i na mięso. Stada wypasane w Pirenejach w neolicie były małe - liczyły zaledwie po kilka zwierząt.

W badaniu UAB udział wzięli naukowcy z madryckiej Wyższej Rady Badań Naukowych (CSIC), uniwersytetu w portugalskiej Evorze, a także zespół archeologów podległy rządowi wspólnoty autonomicznej Aragonii. (PAP)