Zdjęcie sójki syberyjskiej pochodzące z badań prowadzonych przez U. w Zurychu i U. w Uppsali. Fot: dr Szymon Drobniak

Trudny klimat szansą dla rodzin: ewolucja współpracy u ptaków

Czynniki klimatyczne mają kluczowe znaczenie w ewolucji zachowań kooperacyjnych, a ewolucja kooperacji wiedzie przez... rodzinę - to wnioski z badań nad ptakami, które ze współpracownikami prowadził dr Szymon Drobniak z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

  • Życie

    Rodzina łagodzi obyczaje? Roztocza zyskują na towarzystwie swoich krewnych

    Rywalizacja między samcami staje się mniej zacięta, traktowanie samic łagodniejsze, a w populacji rodzi się więcej potomstwa, jeśli roztocza przez kilka pokoleń są wystawione na towarzystwo swoich krewniaków. Tę ewolucyjną zależność pokazali w eksperymencie badacze z Poznania.

Najpopularniejsze

  • 12.12.2025. Uczestnicy gali wręczenia nagród XXI edycji ogólnopolskiego konkursu Popularyzator Nauki, 12 bm. w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Spośród 24 finalistów wyłoniony został zwycięski naukowiec, animator, instytucja, zespół i przedstawiciel mediów, popularyzujący naukę. Kapituła wskazała także laureata nagrody głównej i dwóch wyróżnień. Konkurs Popularyzator Nauki organizowany jest przez serwis Nauka w Polsce, wydawany przez Fundację Polskiej Agencji Prasowej. PAP/Albert Zawada

    Zespół Festiwalu Nauki w Warszawie z Nagrodą Główną konkursu Popularyzator Nauki

  • Poligamia sprzyjała udomowieniu psów

  • Rząd przyjął projekt ustawy dot. zapomóg dla doktorantów

  • Prof. Ignatowicz: niektóre gatunki owadów przez wieki miały reputację złowieszczych

  • W piątek poznamy laureatów ogólnopolskiego konkursu Popularyzator Nauki

  • Fot. Adobe Stock

    Mieszanka trzech składników odżywczych łagodzi objawy autyzmu u myszy

  • Badanie USG ujawnia powikłania po kosmetycznych wypełniaczach

  • Składnik czekolady może opóźniać starzenie

  • Naukowcy: technika szczotkowania zębów ważniejsza od drogich szczoteczek

  • Urazy kolan różnią się zależnie od płci poszkodowanego

Fot. Adobe Stock

Psycholożka: nasze decyzje zakupowe mogą zależeć od zapachów, nastroju i emocji

Przed świętami marki intensyfikują działania, których celem jest wywołanie odpowiedniego nastroju u klientów. Według dr Marty Rokosz z Uniwersytetu Wrocławskiego jedną ze stosowanych technik oddziaływania jest wykorzystanie zapachów, które uruchamiają pamięć emocjonalną i wpływają na sposób podejmowania decyzji.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera