29.03.2024
07.11.2014 aktualizacja 07.11.2014

Film polskiego studia promuje misję kosmiczną Rosetta

Fot. PAP/EPA/ ESA 20.01.2014 Fot. PAP/EPA/ ESA 20.01.2014

Krótkometrażowy film stworzony przez polskie studio Platige Image i Tomasza Bagińskiego promuje lądowanie na komecie w ramach misji kosmicznej Rosetta, prowadzonej przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA).

Informacja o wyborze agencji kosmicznej pojawiła się mediach już kilka dni temu, natomiast od piątku po wejściu na witrynę internetową ESA (www.esa.int) internautom najpierw odtwarzany jest właśnie polski film, a dopiero potem przechodzi się do zawartości witryny.

Film stworzony na zlecenie ESA ma długość kilku minut i nosi tytuł „Ambition” („Ambicja”). Zobaczymy w nim aktora Aidana Gillena, znanego m.in. z serialu „Gra o tron”. Drugą z ról odgrywa Aisling Franciosi. Akcja dzieje się w dalekiej przyszłości i przedstawia misję Rosetta jako jedną z najambitniejszych misji kosmicznych w historii i wydarzenie, które pozwoliło później na uzyskanie jeszcze bardziej doniosłych osiągnięć.

Film można także obejrzeć na specjalnej witrynie internetowej www.ambitionfilm.com  i w mediach społecznościowych. W serwisie YouTube film miał w piątek już ponad 600 tysięcy wyświetleń.

Promocyjny film ESA został przygotowany w angielskiej wersji językowej. W wersji oficjalnej ma także opcję wyświetlenia polskich napisów. Za zgodą ESA powstała dodatkowo nieoficjalna wersja z polskimi lektorami, przygotowana przez miłośników badań kosmosu. Od piątku ta nieoficjalna wersja także jest dostępna na YouTube pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=NHBKIZTIOMM .

Misja Rosetta obejmuje sondę kosmiczną, która obecnie znajduje się w pobliżu komety 67P/Churyumov–Gerasimenko. 12 listopada sonda wypuści lądownik Philae, który po raz pierwszy w historii łagodnie osiądzie na jądrze komety. Manewr rozpocznie się o godz. 9.35 polskiego czasu. Około godz. 17.00 na Ziemię powinien dotrzeć sygnał potwierdzający, czy lądowanie się udało.

W misji Rosetta biorą udział polscy naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie. (PAP)