28.03.2024
18.02.2014 aktualizacja 18.02.2014

Wyjątkowy mikroskop zbada danio pręgowanego

Nowoczesny mikroskop fluorescencyjny Lightsheet.Z1, jedyny taki mikroskop w Polsce, znajduje się w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie (MIBMiK). Naukowcy będą używali go do prowadzenia nowatorskich badań nad danio pręgowanym w ramach projektu FishMed.

"Dzięki zakupionemu mikroskopowi możliwe będzie prowadzenie nowatorskich badań naukowych, których realizacja była do tej pory niemożliwa" - informuje w przesłanym PAP komunikacie Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej.

Urządzenie pozwala na mikroskopowe obrazowanie białek i innych molekuł oznaczonych odpowiednimi barwnikami fluorescencyjnymi. Lightsheet.Z1 odróżnia się od standardowych mikroskopów nie tylko całkowicie zamkniętą konstrukcją, ale również odmiennym układem optycznym.

Pod nowym mikroskopem można będzie oglądać żywe rybki, nie robiąc im krzywdy.

"Zamiast jednego obiektywu służącego do oświetlania próbki i zbierania światła fluorescencji ma osobny układ oświetlania preparatu cienką płaszczyzną światła wzbudzania i prostopadle usytuowany względem niego układ detekcji fluorescencji. To pozwala na znacznie wydajniejsze wykorzystanie światła wzbudzania i umożliwia prowadzenie długotrwałych eksperymentów przyżyciowych bez szkody dla preparatu. Co więcej, preparat może być obrazowany z dowolnej strony" - czytamy w komunikacie Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej.

Jak wyjaśnia MIBMiK, sposób działania Lightsheet.Z1 i korzyści oferowane przy obrazowaniu dużych preparatów takich jak danio pręgowany w porównaniu z klasycznym mikroskopem fluorescencyjnym można w przybliżeniu porównać do tych, jakie w badaniach diagnostycznych daje tomograf komputerowy w porównaniu ze zwykłym aparatem RTG.

MIBMiK chce dorównywać jakością badań i innowacyjnych działań wiodącym jednostkom badawczym w Unii Europejskiej. Umożliwia to m.in. projekt FishMed prowadzony od grudnia 2012 roku. Dzięki niemu MIBMiK, jako pierwszy instytut badawczy w Polsce wprowadził rybę danio pręgowany (ang. zebrafish) jako organizm modelowy na tak dużą skalę.

ekr/ ula/