Osoby o wyższych zdolnościach poznawczych mogły częściej głosować za pozostaniem Wlk. Brytanii w UE podczas referendum w sprawie Brexitu w 2016 r. - sugeruje nowa analiza naukowców z Uniwersytetu w Bath.
Co więcej: zdolności poznawcze współmałżonka także mogły być powiązane z większym prawdopodobieństwem opowiedzenia się za konkretną opcją.
Sprawniejsze funkcjonowanie z obszarze poznawczym już wcześniej łączono z tendencją do łatwiejszego rozpoznawania dezinformacji i przeciwstawiania się jej. A - jak wykazały poprzednie badania - przed głosowaniem w sprawie Brexitu do brytyjskiego społeczeństwa wpłynęła duża ilość dezinformacji na temat referendum.
Dlatego Chris Dawson i Paul Baker na łamach czasopisma „PLOS ONE” (http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0289312) opublikowali wyniki obszernej analizy 3183 heteroseksualnych par mieszkających w Wielkiej Brytanii.
Badali oni, czy istnieją jakiekolwiek powiązania między deklaracjami uczestników, że głosowali "Leave" (wyjdź) lub "Remain" (pozostań), a ich zdolnościami poznawczymi (mierzonymi wynikami wykonywania różnych zadań). Naukowcy uwzględnili wszelkie czynniki zakłócające, czyli inne zmienne, które można powiązać z decyzjami dotyczącymi głosowania. Było to m.in. cechy społeczno-ekonomiczne i socjodemograficzne, preferencje polityczne oraz zestaw cech osobowości znany jako Wielka Piątka.
Okazało się, że istnieje silny związek statystyczny pomiędzy wyższymi zdolnościami poznawczymi danego człowieka a głosem oddanym na opcję "Remain". Ponadto zauważono, że osoby, których współmałżonek miał wyższe zdolności poznawcze, także znacznie częściej głosowały za pozostaniem w UE.
Naukowcy sugerują potencjalne wyjaśnienie takiego zjawiska. Uważają, że to powszechna dezinformacja na temat referendum mogła utrudniać podejmowanie decyzji osobom o niskich zdolnościach poznawczych. Postulują też, aby wobec coraz większej skali tego problemu, środowisko naukowe pilnie zidentyfikowało sposoby na uniknięcie podobnych sytuacji w przyszłości.
"Nasze badanie uzupełnia pulę istniejących dowodów, które wskazują, że niskie zdolności poznawcze zwiększają podatność ludzi na dezinformację. Osobom o niższych zdolnościach poznawczych i umiejętnościach analitycznego myślenia trudniej jest po prostu wykrywać i ignorować fake newsy" - podsumowują autorzy publikacji. (PAP)
Katarzyna Czechowicz
kap/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.