27.04.2024
16.08.2023 aktualizacja 16.08.2023

W Łodzi żyje jedyne w kraju stado kudu małych

Kudu małe to najmniejsze antylopy świata. Jedyne w kraju stado tych zagrożonych wyginięciem zwierząt żyje w Orientarium ZOO Łódź, gdzie można je oglądać na wybiegu obok pawilonu "Afryka".

W Orientarium ZOO Łódź mieszka jedyne w Polsce i trzecie pod względem wielkości wśród wszystkich ogrodów europejskich stado kudu małych. Pierwsza para tych niedużych antylop przyjechała do Łodzi z Hanoweru w 2008 roku.

"Obecnie mieszka u nas sześć osobników – w tym jeden samiec. Zgodnie z rekomendacją koordynatora, wszystkie urodzone u nas młode wysyłane są do innych europejskich ogrodów zoologicznych. Warto podkreślić, że jesteśmy też członkiem komitetu EEP zarządzającego hodowlą tego gatunku" – wyjaśnił Tomasz Jóźwik z zarządu Orientarium ZOO Łódź.

W tym roku łódzkie stado powiększy się o kolejnego samca i samicę. Nowe osobniki przyjadą z innych europejskich ogrodów.

W łódzkim zoo wybieg kudu małych znajduje się w pobliżu pawilonu "Afryka". Antylopy wyróżniają się kilkoma ciekawymi cechami. Samca kudu małego rozpoznamy w stadzie od razu po spiralnie zakręconych rogach. Samice są dużo mniejsze od samców. Podobnie jak męskich przedstawicieli gatunku cechuje je smukłość sylwetki i białe paskowanie na tułowiu.

Kudu małe są gatunkiem stadnym, wykazującym aktywność nocną i wczesnoporanną. Preferuje zacienione obszary pokryte niską trawą.

Jak podaje łódzkie zoo, najmniejsze antylopy świata są zagrożone wymarciem. Główną przyczyną tego stanu jest działalność człowieka - przekształcanie terenów zielonych w pola i pastwiska oraz zarażanie się wieloma chorobami przenoszonymi przez zwierzęta gospodarskie. W efekcie w niektórych rejonach Afryki liczebność tych kudu małych spadła nawet o 60 proc.(PAP)