27.04.2024
10.08.2023 aktualizacja 10.08.2023

Iran/ Odkryto nowy gatunek tarantuli

Nowo odkryty gatunek Chaetopelma persianum, fot. Kari Kaunisto Nowo odkryty gatunek Chaetopelma persianum, fot. Kari Kaunisto

Złota tarantula perska (Chaetopelma persianum) - tak nazwano nowo wyodrębniony gatunek pająka, odkryty niedawno w północno-zachodniej części Iranu. Naukowcy opisali go na łamach "ZooKeys".

Badanie zaledwie jednego okazu wystarczyło: naukowcy uznali, że jest on na tyle unikalny i odmienny od znanych dotychczas tarantul, że można mówić o odrębnym gatunku. Opisując jego wygląd, zwrócili m.in. uwagę na pokrywające go, "wełniste, złote włoski".

Autorami doniesienia na łamach ZooKeys jest zajmujący się taksonomią i arachnologią naukowiec irański, dr Alireza Zamani, pracujący obecnie na Uniwersytecie w Turku (Finlandia), oraz kanadyjski arachnolog Rick C. West.

Nowy gatunek należy do grupy Chaetopelma - rodzaju pająków z infrarzędu ptaszników i rodziny ptasznikowatych. Gatunki z tej grupy zamieszkują głównie wschód regionu śródziemnomorskiego - Kretę, Sudan i tereny Bliskiego Wschodu.

Nowo odkryty pająk jest drugim znanym przedstawicielem tarantul w rejonie śródziemnomorskim. Opisując nowość, autorzy publikacji zwracają uwagę, że jest to również trzeci gatunek tarantuli, występujący w Iranie. Jego odkrycie oznacza natomiast, że znany zakres występowania ptasznikowatych przesuwa się na wschód niemal o 350 km.

Nazwa nowego gatunku, Chaetopelma persianum, nawiązuje do regionu, w którym go znaleziono (tereny obecnego Iranu nazywano dawniej Persją). Określenie "perska złota tarantula" jest - zdaniem odkrywców - dobrym kandydatem na potoczną nazwę gatunku.

Pająk występuje na wysoko położonej, pokrytej roślinnością północnej części gór Zagros. Kryje się w ziemnych jamach - w takim właśnie miejscu, na stromym zboczu góry, wśród traw i niskich zarośli znaleziono okaz, który posłużył do wyznaczenia nowego gatunku.

W odkryciu miał też udział miejscowy miłośnik przyrody Mehdi Gavahyan, który sfotografował samca pająka, a zdjęcie wysłał do Zamaniego. Podejrzewając, że może chodzić o taksonomiczną nowość, Zamani poprosił Gavahyana o nawiązanie kontaktu z przyrodnikiem Amirem Hosseinem Aghaeim, wraz z którym udało się ostatecznie schwytać jednego osobnika - samicę, i wysłać go do badań.

Dzięki zaangażowaniu miejscowych i przyrodników naukowcy pozyskali z czasem kolejne zdjęcia dwóch samców z tego samego rodzaju, choć ich tożsamość gatunkowa (jako Ch. persianum) nie została w stu procentach potwierdzona. Naukowcy planują dalsze badania nowego gatunku - także w innych regionach, np. Arabii Saudyjskiej, Syrii, Iraku, wschodniej Turcji czy zachodniego Iranu. Ich zdaniem może się okazać, że żyją tam kolejne nieznane dotychczas gatunki ptaszników. (PAP)