27.04.2024
28.07.2023 aktualizacja 28.07.2023

Nowe badania potwierdzają wpływ bakterii jelitowych na zdrowie mózgu

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Zażywanie probiotyków, tj. mikroorganizmów o potwierdzonym wpływie na nasze zdrowie, może zapobiegać pogarszaniu się sprawności mózgu, w tym procesów zapamiętywania i myślenia, które towarzyszą starzeniu się – wskazuje amerykanskie badanie.

Naukowcy z University of North Carolina w Chapel Hill oraz North Carolina State University (Północna Karolina, USA) zaprezentowali swoje wyniki podczas dorocznego spotkania Amerykańskiego Towarzystwa Żywienia, które odbywa się w dniach 22-25 lipca w Bostonie.

Ich zdaniem to odkrycie może utorować drogę do stworzenia nowych nieinwazyjnych metod terapii, które wywierają wpływ na mikroflorę jelitową i mogą łagodzić zaburzenia poznawcze w starzejącej się populacji.

Badaniem objęto 169 osób w wieku od 52. do 75 lat. Podzielono je na dwie grupy w zależności od tego, czy mają łagodne zaburzenia poznawcze, czy nie mają żadnych problemów neurologicznych.

W każdej z tych grup część osób przyjmowała przez trzy miesiące probiotyczne bakterie ze szczepu Lactobacillus rhamnosus GG (LGG), a część dostawała placebo. Wcześniejsze badania na modelach zwierzęcych wykazały, że bakterie te wywierają pozytywny wpływ na zdrowie.

Analiza składu mikroflory jelitowej ujawniła, że bakterie z rodzaju Prevotella występowały w większych ilościach u osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi niż u osób bez tych zaburzeń. Zdaniem naukowców oznacza to, że skład mikroflory jelitowej może służyć za wczesny wskaźnik łagodnych zaburzeń poznawczych, co stwarza szansę na podjęcie szybkich interwencji mogących spowolnić pogarszanie się sprawności umysłowej.

U osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, które otrzymywały probiotyk, zmniejszał się udział bakterii z rodzaju Prevotella w mikroflorze jelit. Podobnie spadała ilość bakterii z rodzaju Dehalobacterium. Te zmiany zachodziły równolegle z poprawą wyników w testach na zdolności poznawcze.

Zdaniem współautora pracy Mashaela Aljumaaha wyniki te oznaczają, że modyfikowanie mikrobioty jelitowej za pomocą probiotyków może potencjalnie być dobrą strategią na poprawianie sprawności umysłowej, zwłaszcza u osób z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi.

"To dokłada kolejną cegiełkę do lepszego zrozumienia powiązań między mikroflorą jelitową a mózgiem i otwiera nowe możliwości walki z pogarszaniem się zdolności poznawczych w związku wiekiem" – skomentował Aljumaah.

Jego zdaniem interwencje podejmowane na etapie łagodnych zaburzeń poznawczych mogą spowolnić rozwój poważniejszych postaci demencji lub jej zapobiegać. (PAP)