02.05.2024
14.06.2023 aktualizacja 14.06.2023

ChatGPT pomógł w budowie robota ogrodniczego

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

ChatGPT pomógł specjalistom w opracowaniu ogrodniczego robota - zrobotyzowanego chwytaka do zrywania pomidorów. To pierwszy przykład tak zaawansowanej współpracy ludzi i SI w projektowaniu robotów – twierdzą twórcy maszyny, naukowcy z Politechniki Federalnej w Lozannie (Szwajcaria).

Przetwarzające gigantyczne ilości danych tekstowych, oparte na sieciach neuronowych duże modele językowe, takie jak ChatGPT, pokazały już ogromny potencjał w zmianie sposobu, w jaki ludzie mogą pisać, uczyć się, a nawet tworzyć sztukę – zwracają uwagę naukowcy z Politechniki Federalnej w Lozannie (EPFL).

Publikacja na ten temat ukazała się na łamach magazynu „Nature Machine Intelligence”.

„Mimo, że ChatGPT jest modelem językowym i generuje kod oparty na tekście, to dostarcza istotnych wglądów i spostrzeżeń odnośnie fizycznego projektowania, pokazując duży potencjał we wspieraniu i stymulowaniu ludzkiej kreatywności” – stwierdza kierująca pracami prof. Josie Hughes.

W pierwszej fazie naukowcy przedyskutowali z chatbotem założenia projektu i pożądane cechy robota.

Rozmawiali z SI m.in. o tym, przed jakimi wyzwaniami stoi ludzkość, czy jakie rośliny najlepiej zbierać z pomocą robota w odpowiedzi na wyzwania związane z zapewnieniem żywności.

Dzięki dostępowi do potężnej bazy prac naukowych, technicznych instrukcji, książek i innych materiałów, chatbot określił główne pożądane cechy robota. Według SI, najlepiej było, aby badacze skonstruowali zrobotyzowany chwytak do zbierania pomidorów.

Potem przyszła kolej na bardziej szczegółowe pytania, np. o to, jaki powinien być kształt chwytaka.

Chatbot proponował techniczne rozwiązania oraz komputerowy kod do sterowania robotem.

"Podczas gdy wsparcie komputerowe było szeroko wykorzystywane we wdrażaniu nowych rozwiązań technicznych, po raz pierwszy sztuczna inteligencja może projektować nowe systemy, automatyzując zaawansowane, wymagające myślenia zadania. Może to oznaczać przesunięcie ról człowieka w bardziej techniczne obszary" - mówi jeden z naukowców, Francesco Stella.

On i jego zespół dokładniej opisali też możliwości współpracy inżynierów z SI. Komputerowy system może np. wspierać ludzi dostępem do ogromnych zasobów wiedzy, szczególnie tej z poza specjalności członków danego zespołu - uważają badacze. Ludzie będą mieli natomiast kontrolę nad działaniami kreatywnymi.

Naukowcy zwracają też uwagę na problemy natury etycznej, a także logicznej.

W pierwszym przypadku chodzi o możliwość powstania plagiatu – chatbot opiera się bowiem na wcześniej powstałych pracach.

Jednocześnie nie ma pewności, czy zaproponowany przez system pomysł jest faktycznie najlepszy – w opisanym przez naukowców przykładzie bot mógł zaproponować chwytak do zbierania pomidorów np. dlatego, że najwięcej takich urządzeń było obecnych w przetwarzanych przez niego dokumentach.

Mimo to, eksperci z EPFL widzą ogromny potencjał we współpracy inżynierowie - SI.

"Środowisko robotyki musi określić, w jaki sposób wykorzystać te potężne narzędzia w celu przyspieszenia rozwoju robotów w sposób etyczny, zrównoważony i społecznie korzystny" – mówi prof. Hughes.

Więcej informacji: https://actu.epfl.ch/news/researchers-unveil-first-chat-gpt-designed-robot-2/ (PAP)