18.04.2024
30.05.2023 aktualizacja 30.05.2023

Chiny/ Wystartował załogowy statek kosmiczny Shenzhou-16 w kierunku stacji orbitalnej Tiangong

EPA/ALEX PLAVEVSKI 30.05.2023 EPA/ALEX PLAVEVSKI 30.05.2023

Chiny wystrzeliły we wtorek statek kosmiczny Shenzhou-16 z trzyosobową załogą, która przez pięć miesięcy będzie realizować misję na stacji orbitalnej Tiangong - podała chińska agencja informacyjna Xinhua.

Statek kosmiczny wystartował z kosmodromu Jiuquan na pustyni Gobi w północno-zachodnich Chinach o godz. 9.31 czasu pekińskiego (godz. 3.31 w Polsce - PAP). Około 10 minut po starcie Shenzhou-16 oddzielił się od rakiety nośnej Long March 2F i wszedł na wyznaczoną orbitę - podała Xinhua, powołując się na informacje chińskiej agencji kosmicznej CMSA.

Członkowie załogi - Jing Haipeng, Zhu Yangzhu oraz Gui Haichao, będą prowadzać na orbicie testy i badania w różnych dziedzinach, między innymi takich jak zjawiska kwantowe. Będą też weryfikować teorię względności i badać pochodzenie życia. Po pięciu miesiącach załogę zastąpi kolejna ekipa astronautów.

Jest to 29. misja od czasu zatwierdzenia i zainicjowania załogowego programu kosmicznego w Chinach, oraz 475. start rakiety nośnej z serii Long March - podała Xinhua. (PAP)