16.04.2024
15.05.2023 aktualizacja 15.05.2023

Prof. Agnieszka Chacińska członkiem Niemieckiej Akademii Przyrodników Leopoldina

07.06.2016. Prof. Agnieszka Chacińska. PAP/Jakub Kamiński 07.06.2016. Prof. Agnieszka Chacińska. PAP/Jakub Kamiński

Dyrektorka Międzynarodowego Instytutu Mechanizmów i Maszyn Molekularnych Polskiej Akademii Nauk (IMol) prof. Agnieszka Chacińska została członkiem Niemieckiej Akademii Przyrodników Leopoldina. Jest piątym naukowcem z Polski w tym gronie.

“Bardzo się cieszę, to wielkie wyróżnienie i zaszczyt. Dużą część mojego życia naukowego spędziłam w Niemczech, m.in. na stażu podoktorskim, później na pozycji lidera grupy na Uniwersytecie we Freiburgu. Dlatego mam szerokie kontakty w Niemczech” - powiedziała PAP prof. Agnieszka Chacińska.

Prof. Chacińska od 15 lat działa już w Polsce. Obecnie jest dyrektorką Międzynarodowego Instytutu Mechanizmów i Maszyn Molekularnych Polskiej Akademii Nauk (IMol). Jest również członkinią korporacji Polskiej Akademii Nauk, Europejskiej Organizacji Biologii Molekularnej (EMBO) i Academii Europea. Członkowie tych organizacji wybierani są przez środowisko naukowe na podstawie ważnych osiągnięć i odkryć naukowych. Badaczka współpracuje z Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG), która jest niemieckim odpowiednikiem polskiego Narodowego Centrum Nauki (NCN).

Zapytana o to, jakie nadzieje wiąże z członkostwem w Leopoldinie, zwróciła uwagę na bardzo aktywne sekcje, które w jej ramach zrzeszają badaczy. Prof. Chacińska dołączy do zespołu zajmującego się biochemią i biofizyką.

Z informacji przekazanych przez biuro prasowe Leopoldiny wynika, że prof. Chacińska dołączyła do czterech innych naukowców z Polski: profesorów Mariana Mikołajczyka, Mieczysława Mąkosza, Macieja Żylicza i Mieczysława Wendera (zm. w 2019 r.).

"Kryteria przyjęcia to wybitne osiągnięcia naukowe. Naukowcy są przyjmowani wyłącznie jako pełnoprawni członkowie i dożywotnio" - przekazała PAP Julia Klabuhn z biura prasowego Leopoldiny. Dodała, że wybory do akademii przeprowadzane są w poufnym, wieloetapowym procesie selekcji, a wejście w szeregi Leopoldiny następuje po nominacji członków akademii.

Leopoldina jest organizacją non-profit finansowaną ze środków publicznych przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (80 proc.) oraz kraj związkowy Saksonia-Anhalt (20 proc.), gdzie znajduje się jej siedziba. Liczy ok. 1600 członków z ponad 30 krajów i jest największą wśród niemieckich akademii nauk. Leopoldina powstała w 1652 roku w Schweinfurt. Jest tym samym najstarszą nieprzerwanie istniejącą akademią nauk przyrodniczych i medycznych na świecie.

Prof. Chacińska jest absolwentką Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. W 2000 r. obroniła pracę doktorską z dziedziny biochemii w Instytucie Biochemii i Biofizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W latach 2001-2009 pracowała na Uniwersytecie we Fryburgu w Niemczech w ramach stażu podoktorskiego oraz jako kierownik grupy. W 2008 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego, a w 2014 - tytuł profesora. Jest laureatką prestiżowych grantów: Welcome Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz EMBO.

W 2009 r. założyła Laboratorium Biogenezy Mitochondrialnej w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie, z którym przeniosła się do CeNT UW, a następnie do IMol PAN. W Laboratorium Biogenezy Mitochondrialnej, które prowadzi, bada nowe powiązania między mechanizmami transportu białek a homeostazą białek mitochondrialnych, obejmujące oddziaływania między cytoplazmą i mitochondrium.(PAP)