28.03.2024
06.05.2023 aktualizacja 06.05.2023

Na piórach dinozaurów żerowały owady

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Owady, podobne do dzisiejszych skórnikowatych, żerowały na piórach dinozaurów – dowodzą naukowcy na podstawie badań skamieniałości w bursztynach. Wyniki badań prezentują na łamach pisma „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Skamieniałości w bursztynach z San Just w Hiszpanii są świadectwem, że owady żerowały na piórach dinozaurów już 105 mln lat temu. Owady prawdopodobnie żywiły się resztkami piór, nie żerowały więc na skórze dinozaurów.

W bursztynie widoczne są pancerzyki zrzucone przez larwy niewielkich żuków, ciasno otoczone przez fragmenty piór dinozaurów z grupy teropodów. Nie mogą to być pióra ptasie, ponieważ ptaki pojawią się dopiero 30 mln lat później. To bardzo rzadkie świadectwo współistnienia owadów i kręgowców z tak odległych czasów.

Wylinki larw prehistorycznych owadów przypominają wylinki dzisiejszych skórnikowatych, które dzisiaj są plagą kolekcji muzealnych. W środowisku naturalnych odgrywają jednak ważną rolę, rozkładając materię organiczną. Zamieszkują ptasie gniazda i nory ssaków, gdzie żerują na piórach, sierści czy naskórku.

Larwy, których resztki odkryto w bursztynie, musiały zamieszkiwać podobne miejsce. Znajdowało się ono w pobliżu drzewa wytwarzającego żywicę, która w pewnym momencie na nie spadła i uwięziła na miliony lat.

Więcej tutaj. (PAP)