Prawie 10 mln zł z resortu edukacji i nauki na studenckie koła naukowe

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczy prawie 10 mln zł na wsparcie studenckich kół naukowych w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”. Dofinansowanie otrzymają 174 innowacyjne projekty - informuje MEiN.

Resort edukacji i nauki ogłosił wyniki III edycji programu "Studenckie koła naukowe tworzą innowacje". Spośród 308 projektów biorących udział w konkursie do finansowania zakwalifikowano 174. Kwota, jaką przeznaczono na wsparcie, to 9 762 184,99 zł.

Jak informuje MEiN, autorami projektów są studenci z 61 uczelni, m.in.: Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach (10 projektów), Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (9 projektów) oraz Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Poznańskiej oraz Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie (8 projektów).

Maksymalną kwotę wsparcia, tj. 70 tys. zł, otrzymali twórcy aż 34 innowacyjnych projektów - zwraca uwagę resort w komunikacie.

Wśród nagrodzonych przedsięwzięć są m.in.: energooszczędny układ napędowy do motocykla (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie); profil ekspresji miRNA jako czynnik prognostyczny rozwoju depresji wywołanej przewlekłym stresem oraz ocena efektu wyciszenia miRNA na potencjał terapeutyczny litu (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu); ocena wpływu wybranych leków hipotensyjnych na odporność przeciwbakteryjną mediowaną przez makrofagi (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie); motocykl elektryczny MC-02E – jednoślad wprowadzający innowacyjne rozwiązania w zakresie elektromobilności (Politechnika Śląska).

Ministerstwo wymienia także: innowacyjny zintegrowany napęd do analogu łazika marsjańskiego (Politechnika Białostocka); wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu druku 3D do adaptacji konstrukcji typu jurta mongolska do polskich warunków klimatycznych w obszarze aspektów technicznych i funkcjonalnych (Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki); projekt nowoczesnego systemu pakunkowo-transportowego dedykowanego do lądowego transportu międzynarodowego (Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie); szlak serotoninowy jako podłoże powikłań neuropsychiatrycznych obturacyjnego bezdechu sennego (Uniwersytet Medyczny w Łodzi).

Program „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”, ustanowiony we wrześniu 2020 r., ma na celu wsparcie studentów w realizacji innowacyjnych projektów, podniesienie jakości działalności kół naukowych, a także usprawnienie mechanizmu transferu technologii i rozwiązań technicznych do sfery gospodarczej. W ramach przedsięwzięcia możliwy jest także zakup certyfikatów i licencji niezbędnych w procesie komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych - informuje MEiN.

W poprzednich dwóch edycjach wsparcie otrzymały 234 projekty, w tym: w 2021 r. dofinansowanie otrzymało 128 projektów na łączną kwotę prawie 6,6 mln zł; laureaci zostali wyłonieni spośród 244 wnioskodawców; w 2022 r. dofinansowanie otrzymało 106 projektów na łączną kwotę ponad 5,7 mln zł; laureaci zostali wyłonieni spośród 214 wnioskodawców.(PAP)

bar/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera