28.03.2024
16.04.2023 aktualizacja 16.04.2023

Sonda JUICE przysłała selfie z Ziemią w tle

źródło: ESA źródło: ESA

Europejska Agencja Kosmiczna zaprezentowała pierwsze zdjęcia w stylu „selfie”, które sonda JUICE zrobiła sobie krótko po starcie.

Wystrzelenie sondy Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE) nastąpiło w piątek 14 kwietnia 2023 r. o godz. 14.14 CEST z kosmodromu w Gujanie Francuskiej. Po wejściu w przestrzeń kosmiczną, krótko po starcie, sonda użyła swoich kamer monitorujących do wykonania zdjęć.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) pokazała kilka z nich, zrobionych w stylu „selfie”. Widać na nich fragmenty sondy oraz Ziemię w tle.

Sonda posiada dwie kamery monitorujące, które służą do sprawdzania wykonania niektórych operacji. Potrafią one przysyłać obrazy o rozmiarach 1024 x 1024 piksele. Z kolei właściwa kamera naukowa sondy ma dużo większe możliwości i może przesyłać zdjęcia w wysokiej rozdzielczości.

Kamera monitorująca nr 1 (JMC1) zamontowana jest z przodu sondy i patrzy po przekątnej. W polu widzenia ma fragment paneli słonecznych, a także powinna widzieć rozkładanie się anten. Z kolei kamera monitorująca nr 2 (JMC2) znajduje się na górze sondy. Jej głównym zadaniem będzie weryfikacja rozkładania się 16-metrowej anteny Radar for Icy Moons Exploration (RIME), czyli radaru zdolnego do zbadania podpowierzchniowej struktury dużych księżyców Jowisza. Aktualnie RIME znajduje się w konfiguracji startowej (złożonej), a rozłoży się w najbliższych dniach.

Dodatkowo kamery monitorujące mają być aktywne w trakcie różnych manewrów sondy, na przykład gdy będzie uzyskiwała asysty grawitacyjne przelatując w pobliżu Księżyca, Ziemi i Wenus.

JUICE to jedna z największych misji kosmicznych prowadzonych przez Europejską Agencję Kosmiczną. Celem są badania Jowisza i kilku jego dużych księżyców – Ganimedesa, Kallisto i Europy. W szczególności naukowcy chcą zbadać przypuszczalne podpowierzchniowe oceany na tych księżycach.

Głównym realizatorem misji jest Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). W projekcie współpracują także NASA, japońska agencja kosmiczna JAXA i izraelska agencja kosmiczna ISA.

W misji spory udział ma również Polska. Ze strony polskiej zaangażowane są Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz firma Astronika, a także Sener Polska, Space Forest, Worktech, Creotech Instruments S.A., Politechnika Warszawska, Politechnika Koszalińska, ELPOD, Gutronic, Wareluk S.C., Instytut Technologii Elektronowej, Powłoka S.C., Instytut Lotnictwa, Astri Polska, Initek Polska, Mobica, Airbus Defense and Space. Polski udział jest koordynowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii. (PAP)