Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
01.04.2023 aktualizacja 01.04.2023

Hałas drogowy powoduje wzrost ciśnienia krwi

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Badanie naukowe wskazuje, że hałas ruchu ulicznego wiąże się ze zwiększonym ryzykiem nadciśnienia tętniczego. Im hałas jest większy i dłuższy, tym ryzyko zachorowania jest większe.

Dźwięk ryczących silników, pisk opon, odgłosy klaksonów i wyjących syren powodują wzrost ciśnienia krwi - potwierdzają najnowsze badania naukowe. Analizy tej zależności były przeprowadzane już wcześniej, ale ich wyniki nie były jednoznaczne, gdyż zawierały w sobie zarówno hałas, jak i zanieczyszczenia powietrza powodowane przez intensywny ruch uliczny.

W najnowszych pracach przebadano niezależnie sam hałas drogowy i udowodniono jego wpływ na zwiększenie ryzyka nadciśnienia tętniczego.

Naukowcy przeanalizowali dane ponad 240 000 osób (w wieku od 40 do 69 lat). Oszacowali hałas ruchu drogowego w miejscu ich zamieszkania i przyjrzeli się, u ilu z nich rozwinęło się nadciśnienie. Odkryli, że ludzie mieszkający w pobliżu ruchliwych ulic są bardziej narażeni na rozwój nadciśnienia. Odkryli również, że ryzyko tej choroby wzrasta wraz z natężeniem i długością czasu występowania hałasu.

„Jak dotąd jest to pierwsze zakrojone na tak dużą skalę badanie, które dotyczy bezpośrednio wpływu hałasu ulicznego na częstotliwość występowania nowo zdiagnozowanego nadciśnienia tętniczego” – powiedział specjalista chorób sercowo-naczyniowych na oddziale kardiologii Uniwersytetu Karoliny Północnej Jiandong Zhang.

Naukowcy zbadali również wspólny wpływ hałasu i zanieczyszczenia powietrza. Wyniki pokazały, że osoby, które były narażone zarówno na hałas uliczny, jak i zanieczyszczenie powietrza, były najbardziej narażone na nadciśnienie.

Badanie opisano w magazynie JACC (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772963X23000169?via%3Dihub).

Odkrycie może być pomocne w działaniach z zakresu ochrony zdrowia publicznego oraz mieć wpływ na decyzje związane z przepisani drogowymi oraz kwestiami urbanistycznymi.(PAP)

Tomasz Szczerbicki

szt/ bar/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024