Nauka dla Społeczeństwa

23.04.2024
PL EN
04.02.2023 aktualizacja 06.02.2023

Postęp w zdobywaniu wiedzy i umiejętności obniżył się u dzieci szkolnych o 35 proc. podczas pandemii

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Podczas pandemii COVID-19 dzieci w wieku szkolnym doświadczyły opóźnień w nauce oraz utraty wiedzy i umiejętności odpowiadającej około 35 proc. całkowitej wartości nauki w roku szkolnym – informują naukowcy na łamach Nature Human Behaviour.

Naukowcy dokonali metaanalizy 42 badań przeprowadzonych w 15 krajach (między marcem 2020 r. a sierpniem 2022 r.) o wysokim i średnim dochodzie i wskazują, że opóźnienia w nauce utrzymują się od co najmniej 2,5 roku i są większe w przypadku matematyki niż czytania. W większym stopniu też dotykają dzieci z rodzin o niskim statusie społecznym.

Wyniki badań wykorzystane do metaanalizy pochodziły z Australii, Belgii, Brazylii, Kolumbii, Danii, Niemiec, Włoch, Meksyku, Holandii, RPA, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i USA.

Autorzy stwierdzili, że postępy w nauce spowolniły podczas pandemii, a deficyty w nauce utrzymywały się co najmniej do połowy 2022 r. Ogółem postępy w nauce zmniejszyły się o 35 proc.; ten spadek był większy w odniesieniu do nauczania matematyki, a mniejszy w przypadku nauki czytania. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że matematyka wymaga bardziej formalnego sposobu nauczania. Zdaniem badaczy dane potwierdzają też, że nierówności w wynikach uczenia się między dziećmi z niższych i wyższych klas społeczno-ekonomicznych pogłębiły się w czasie pandemii.

Autorzy badania zauważają, że chociaż deficyty pojawiły się na początku pandemii, nie zmniejszyły się one ani nie poszerzyły znacząco w czasie. Jednocześnie podkreślają, że potrzebne są polityczne działania w celu uzupełnienia braków w nauce i zapewnienia dodatkowego wsparcia dzieciom, których regres w nauce dotknął najbardziej.

Badacze wyrażająą też swoje zaniepokojenie faktem, że brakuje danych na temat postępów w nauce dzieci pochodzących z krajów o niskich dochodach.

Więcej informacji w materiale źródłowym.  (PAP)

Autorka: Urszula Kaczorowska

uka/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024