Historia i kultura

Sieć Badawcza Łukasiewicz zaprezentowała cyfrową rekonstrukcję swojego patrona

Źródło: Sieć Badawcza Łukasiewicz
Źródło: Sieć Badawcza Łukasiewicz

Sieć Badawcza Łukasiewicz zaprezentowała cyfrową rekonstrukcję swojego patrona, polskiego wynalazcy Ignacego Łukasiewicza. Oparty na technologii sztucznej inteligencji awatar Ignacy potrafi rozmawiać m.in. o historii i życiu swojego imiennika, a także o świecie współczesnym.

Awatar Ignacego Łukasiewicza - połączenie zaawansowanego czatbota z realistyczną animacją komputerową wzorowaną na historycznym wizerunku wynalazcy - jest prezentowany w Zamku Królewskim w Warszawie na ekranie wielkości dorosłego człowieka. Chętni mogą usiąść w fotelu naprzeciwko i porozmawiać z "cyfrową osobą" jak z żywą.

"We współpracy z polskim studiem Juice naukowcy Łukasiewicza zbudowali obszerną bazę wiedzy dla Ignacego. Zespół animatorów i ekspertów od uczenia maszynowego przez wiele miesięcy pracował nad wizerunkiem, głosem i charakterem powstającej postaci" - poinformowała Sieć Badawcza Łukasiewicz.

Jak podano, projekt "ożywienia patrona" sieci badawczej z zastosowaniem nowoczesnych technologii informatycznych zrealizowano z okazji 200. rocznicy jego urodzin. Według twórców awatar Ignacy "został wytrenowany do tego, by umieć rozmawiać o swoich osiągnięciach naukowych i biznesowych, życiu prywatnym czy historii, ale także o świecie współczesnym".

"Ciągłość rozmowy i celność skojarzeń postaci została osiągnięta dzięki komponentom do rozpoznawania intencji użytkownika (Intent Detection), stworzonym na bazie przetwarzania maszynowego. W tym celu została wytrenowana sieć neuronowa, która potrafi rozpoznawać 400 tematów rozmowy, w tym również wariantów, które nie zostały przewidziane podczas przygotowań" - wskazano w informacji.

"Realistyczny charakter postaci został osiągnięty również dzięki warstwie wizualnej, opartej na historycznym wizerunku Łukasiewicza, a także dzięki animacji twarzy i gestów oraz specjalnie wytrenowanemu neuralnemu głosowi" - dodano.

W ramach projektu zastosowano rozwiązania typu Closed-Domain Chatbot. "Oznacza to, że cyfrowa istota odpowiada wyłącznie w przewidziany w ramach kreacji sposób. Nie ma zatem ryzyka odpowiedzi napastliwej, wulgarnej lub obrażającej ludzkiego rozmówcę" - podkreślili przedstawiciele sieci badawczej.

"Cyfrowe byty to nasza przyszłość, a Ignacy jest pierwszym awatarem, z którym możemy się w pełni komunikować. Zastosowane rozwiązania technologiczne pozwalają na elastyczne rozwijanie wiedzy i możliwości interakcji postaci, dając w tym obszarze niemal nieograniczone możliwości" – przekazał cytowany w informacji Krzysztof Noworyta, project manager zespołu odpowiedzialnego za cyfrową rekonstrukcję patrona Sieci Badawczej Łukasiewicz. 

Nauka w Polsce

ra/ mk/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Premiera IV tomu monografii "Łódź poprzez wieki. Historia miasta" - w piątek

  • 18.07.2024. Prezentacja odkryć archeologicznych na miejscu bitwy pod Dubienką. Kilkadziesiąt fragmentów kul armatnich, kartaczy, pocisków karabinowych i innych zabytków znaleźli poszukiwacze na polu bitwy pod Dubienką. PAP/Wojtek Jargiło

    Lubelskie/ Archeolodzy szukają pozostałości polskich szańców na polu bitwy pod Dubienką 1792 r.

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera