Organizatorzy europejskiego projektu 2022 EXPLORE Lunar Data Challenge zapraszają wszystkie osoby zafascynowane Księżycem i przetwarzaniem danych do pomocy w powrocie człowieka na Księżyc.
Naukowcy, studenci, a także amatorzy mogą pomóc w treningu sztucznej inteligencji, która pomoże w wytyczaniu tras dla przyszłych eksploratorów Księżyca i ostrzeże przed przeszkodami. Oprócz satysfakcji, można uzyskać nagrody, w tym fragmenty księżycowych meteorytów.
Projekt dotyczy analizy terenu w regionie Archytas Dome położonego w pobliżu miejsca lądowania misji Apollo 17. To w jej trakcie po raz ostatni ludzie stanęli na Księżycu.
W ramach Public Lunar Data Challenge każdy zainteresowany może pomóc w udoskonaleniu narzędzi, które mogą przydać się w przyszłych misjach. Dodatkowo powstał program Classroom Lunar Data Challenge przeznaczony specjalnie dla szkół.
W przedsięwzięciu chodzi przede wszystkim o wytrenowanie sztucznej inteligencji, która w przyszłości ma rozpoznawać przeszkody i przydatne złoża na księżycowej powierzchni.
„Wyzwanie obejmuje dane z Archytas Dome zebrane przez instrument Narrow Angle Camera (NAC) działający na pokładzie sondy Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO). Ten rejon Księżyca jest pełen kraterów o różnym wieku, głazów, nasypów, bruzd. Znajduje się tu również sinusoidalna depresja. Różnorodność form w tym regionie sprawia, że jest bardzo ciekawy z punktu widzenia eksploracji i idealny dla Data Challenge” - wyjaśniają organizatorzy projektu.
Uczestnicy mają przed sobą trzy etapy.
Po pierwsze muszą nauczyć SI rozpoznawać głazy i kratery a potem ją przetestować.
Potem mają za zadanie z pomocą programu oznaczyć kratery i głazy w regionie Archytas.
Na koniec muszą z pomocą stworzonego modelu wytyczyć najlepszą, bezpieczną trasę między wyznaczonymi punktami.
Dodatkowo można jeszcze wytyczyć trasę dla łazika.
Przewidziane są nagrody - niewielkie gratyfikacje pieniężne, a także prawdziwe fragmenty księżycowych meteorytów.
„Z pomocą EXPLORE Data Challenges chcemy podnieść świadomość na temat rozwijanych przez nas naukowych narzędzi oraz podnieść ich dokładność z pomocą doświadczenia różnych grup. Chcemy też zaangażować szkoły i sferę publiczną w badania naukowe” - podkreśla Nick Cox, koordynator projektu.
Więcej informacji tutaj i tu. (PAP)
Marek Matacz
mat/ agt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.