24.04.2024
04.08.2022 aktualizacja 04.08.2022

Dodatkowe 200 mln dolarów ma przyspieszyć budowę Wielkiego Teleskopu Magellana

Wizualizacja wnętrza Wielkiego Teleskopu Magellana (GMT). Źródło: Giant Magellan Telescope – GMTO Corporation Wizualizacja wnętrza Wielkiego Teleskopu Magellana (GMT). Źródło: Giant Magellan Telescope – GMTO Corporation

Wielki Teleskop Magellana, ang. Giant Magellan Telescope (GMT), to jeden z gigantycznych teleskopów przyszłości będących aktualnie w trakcie budowy na powierzchni Ziemi. We wtorek ogłoszono przeznaczenie dodatkowych funduszy na tę inwestycję.

Teleskop GMT powstaje w Chile w Obserwatorium Las Campanas. Będzie mieć średnicę odpowiadającą 24,5 metra, na co złoży się siedem segmentów zwierciadła. Dla porównania, największe obecnie działające teleskopy optyczne mają średnice około 10 metrów. Są to SALT z rozmiarami 11,1 x 9,8 metra, Wielki Teleskop Kanaryjski (GTC) o średnicy 10,4 metra, oraz dwa Teleskopy Kecka po 10 metrów każdy.

Projekt koncepcyjny Wielkiego Teleskopu Magellana powstał w 2004 roku, a produkcja pierwszego z segmentów zwierciadła zaczęła się w lipcu 2005 roku. Potem w lutym 2009 roku utworzono międzynarodowe konsorcjum instytucji naukowych zajmujących się budową teleskopu. W lipcu 2011 roku zdecydowano o miejscu budowy (Obserwatorium Las Campanas w Chile), a prace konstrukcyjne w obserwatorium rozpoczęto w marcu 2012 roku. Do tej pory zaczęto odlewanie sześciu z siedmiu segmentów zwierciadła głównego, przy czym niektóre z nich są już gotowe (proces wytworzenia tak dużego zwierciadła zajmuje kilka lat – jeden segment ma 8,4 metra średnicy).

Nowe finansowanie w wysokości 205 milionów dolarów zostanie przeznaczone na wyprodukowanie struktury teleskopu w Ingersoll Machine Tools w Illinois (USA), kontynuowanie prac nad segmentami zwierciadła w Richard F. Caris Mirror Lab należącym do University of Arizona (USA) oraz budowę zaawansowanych spektrografów w Teksasie (USA).

W międzynarodowym konsorcjum budującym teleskop GMT, nazwanym GMTO Corporation, znajduje się szereg uniwersytetów i instytutów ze Stanów Zjednoczonych oraz partnerzy z Australii, Korei, Brazylii i Izraela.

Jak wskazuje konsorcjum w swoim komunikacie, Wielki Teleskop Magellana będzie mieć 10 razy większą powierzchnię zbierającą światło niż Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, a także czterokrotnie lepszą przestrzenną zdolność rozdzielczą.

Oprócz Wielkiego Teleskopu Magellana, obecnie trwają budowy jeszcze dwóch gigantycznych teleskopów. Są to Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) budowany przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO), do którego należy Polska oraz Teleskop Trzydziestometrowy (TMT) budowany przez instytucje z USA, Indii, Chin, Japonii i Kanady. GMT ma mieć średnicę 24,5 metra, TMT średnicę 30 metrów, a ELT średnicę 39,3 metra. Mają one rozpocząć działanie za kilka lat.(PAP)