28.03.2024
26.05.2022 aktualizacja 26.05.2022

Marsjański lądownik InSight wykonał ostatnie selfie

Selfie wykonane przez lądownik InSight na powierzchni Marsa w dniu 24 kwietnia 2022 roku. Źródło: NASA/JPL-Caltech. Selfie wykonane przez lądownik InSight na powierzchni Marsa w dniu 24 kwietnia 2022 roku. Źródło: NASA/JPL-Caltech.

NASA pokazała właśnie selfie wykonane przez sondę InSight znajdującą się na powierzchni Marsa. To już ostatnie selfie tej sondy, gdyż misja zmierza ku końcowi.

Bezzałogowy lądownik InSight został wystrzelony z Ziemi przez amerykańską agencję kosmiczną kilka lat temu (5 maja 2018 roku), na Czerwonej Plancie wylądował 26 listopada 2018 roku. Celem misji są badania geofizyczne Marsa, w tym badania sejsmologiczne, a także pomiary pogody jako stacja meteorologiczna.

Ale poza ściśle naukowymi zadaniami, sonda wykonała sobie też kilka razy selfie. Pierwsze było w grudniu 2018 roku, względnie krótko po lądowaniu. Następne opracowano na podstawie zdjęć z marca i kwietnia 2019 roku. Najnowsze pochodzi z kwietnia 2022 roku, przy czym opublikowano je na stronie internetowej NASA w ostatnich dniach (24 maja).

Aby można było uzyskać selfie całej sondy, jej robotyczne ramię musi poruszyć się kilka razy. Jednak obecnie sonda jest znacznie bardziej pokryta pyłem, niż w poprzednich latach, co wyraźnie widać porównując fotografie. A to oznacza mniejsze możliwości generowania energii przez panele słoneczne i wkrótce zespół kontroli misji przesunie robotyczne ramię do pozycji spoczynkowej.

Generalnie czas misji InSight zbliża się ku końcowi. Większość instrumentów zostanie niedługo wyłączona. W lipcu lądownik przejdzie w tryb oszczędzania energii i będzie kontynuował monitorowanie zdarzeń sejsmicznych, ale prawdopodobnie przestanie funkcjonować do końca tego roku.

Warto dodać, że w misji InSight udział mają także polscy naukowcy. (PAP)