Mniej hałasu dzięki sterowaniu mikrodrganiami

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Hałas transmitowany przez urządzenia przemysłowe i domowe, a także w samochodach i samolotach można redukować za pomocą sterowania mikrodrganiami ich obudów. Nad systemami redukcji hałasu pracuje sieć naukowo-przemysłowa pod kierunkiem Politechniki Śląskiej.

Uczelnia informuje, że w ramach projektu badawczego „Active reduction of noise transmitted into and from enclosures through encapsulated structures – IN-NOVA” będzie pracować kilkanaście uczelni, koncernów i instytucji z całego świata. Hałas, według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), jest drugą z przyczyn współczesnych chorób cywilizacyjnych.

Jak wyjaśnia cytowany w komunikacie koordynator projektu, prof. Marek Pawełczyk, prorektor Politechniki Śląskiej ds. nauki i rozwoju, celem prac sieci naukowo-przemysłowej będzie redukcja uciążliwego hałasu przechodzącego przez obudowy zamknięte z maszyn i urządzeń oraz do przestrzeni znajdującej się wewnątrz, np. w samolotach czy samochodach.

„Można to wytłumaczyć na przykładzie poszycia kadłuba samolotu jako bariery dźwiękochłonnej dla hałasu transmitowanego od silników do kabiny pasażerskiej. Nasze rozwiązanie umożliwi sterowanie mikrodrganiami tworzących go warstw, przekształcając poszycie w naturalną blokadą dla hałasu" – zapewnia profesor.

Jak tłumaczy, obecnie hałas redukuje się pasywnie - poprzez bariery dźwięko-akustyczne. Są to, zdaniem naukowców, metody niewystarczające. „Jedynie bardzo grube i ciężkie materiały mogłyby być skuteczne. Jednak w dobie redukcji surowców mineralnych takie rozwiązania nie są akceptowalne – zastrzega prof. Pawelczyk. - Mniejsza waga to też mniejsze zużycie energii. Dlatego należy poszukiwać innych, bardziej efektywnych rozwiązań powodujących nie tylko redukcję hałasu, ale również redukcję ciężaru i rozmiaru urządzeń przy odpowiedzialnym wykorzystaniu materiałów.”

Projekt potrwa 4 lata, jego finansowanie w kwocie ok. 2,7 mln euro pochodzi z programu Horyzont Europa. Efektem prac będą rozwiązania techniczne, normy oraz metody certyfikacji. W ramach działalności naukowej prowadzone będą doktoraty, przygotowane zostaną publikacje i zgłoszenia patentowe. Projekt uwzględnia organizację konferencji, szkoleń i działań popularyzujących nowe metody redukcji hałasu oraz utworzenie spółek spin-off.

Współpracę z PŚ podejmą instytucje naukowe: KU Leuven, University College London, University of Southampton, Universitat Politecnica de Valencia, Otto-Von-Geuricke Universitaet Magdeburg, niemiecki instytut badawczy DLR oraz przedsiębiorstwa: Airbus, Siemens, Analog Devices, Muller-BBM – wylicza profesor Pawełczyk. W projekcie uczestniczą także naukowcy z uczelni badawczych z Hong-Kong Polytechnic University, Nanyang Technological University Singapore, Kansai University, Qatar University i Universidad Austral of Chile. Realizację projektu wspierają ponadto: Główny Urząd Miar, Noise Abatement Society, Stadler i Diehl Aviation.

PAP – Nauka w Polsce

kol/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Adobe Stock

    Naukowcy z Opola i Krakowa zbadają elastyczność energetyczną budynków

  • Adobe Stock

    Szczecin/ Beton żelowy – naukowiec ZUT wynalazł innowacyjną technologię dla budownictwa

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera