Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
28.03.2022 aktualizacja 28.03.2022

Na UW nowe kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli i dyrektorów

19.08.2011  PAP/Wojciech Pacewicz 19.08.2011 PAP/Wojciech Pacewicz

Na Uniwersytecie Warszawskim ruszają dwa nowe kierunki studiów podyplomowych dla nauczycieli i dyrektorów, poświęcone wyzwaniom związanym z nauką zdalną; są uruchamiane we współpracy z samorządem województwa - podał w sobotę Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Jak poinformowano, studia są bezpłatne. Będą prowadzone przez Wydział Zarządzania i Wydział Polonistyki UW przed dwa semestry – od marca do listopada br.

W sobotę „Indeksy Samorządowe” z rąk rektora UW prof. Alojzego Z. Nowaka i marszałka województwa Adama Struzika odebrało 120 nauczycieli i dyrektorów z Mazowsza.

"Od dwóch lat mierzymy się na Uniwersytecie Warszawskim z wyzwaniem zdalnej i hybrydowej edukacji. Zdajemy sobie sprawę, że z podobną sytuacją stykają się na co dzień nauczyciele i dyrektorzy szkół. Chcemy podzielić się naszym doświadczeniem, i być wsparciem dla pedagogów, którzy chcą rozwijać siebie i swoich uczniów. W ten sposób wspólnie możemy przyczynić się do podnoszenia jakości edukacji" – podkreślił cytowany w komunikacie rektor UW prof. Alojzy Z. Nowak.

Czesne, wpisowe i opłatę rejestracyjną studiów podyplomowych pokryje Samorząd Województwa Mazowieckiego. W zależności od sytuacji, studia mogą być realizowane w trybie stacjonarnym, hybrydowym lub zdalnym.

"Przed nauczycielami na Mazowszu coraz więcej wyzwań. Najpierw pandemia, która wymusiła niemal z dnia na dzień przejście na nauczanie zdalne, teraz kolejna próba – włączenia w system edukacji dzieci uciekających przed wojną. Mam nadzieję, że nasze studia będą dla naszych nauczycieli inspiracją i bardzo praktycznym wsparciem" – zaznaczył marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, cytowany w komunikacie.

Jak podkreślono, dwa nowe kierunki studiów podyplomowych: „Skuteczne zarządzanie współczesną jednostką oświatową” oraz „Szkoła wobec nowych wyzwań – perspektywa nauczyciela” są odpowiedzią na wyzwania edukacji związane z nauczaniem zdalnym. Studia są skierowane do 60 dyrektorów (lub zastępców dyrektorów) i 60 nauczycieli i pedagogów ze szkół, dla których organem prowadzącym jest powiat lub miasto na prawach powiatu oraz szkół, dla których organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. W projekcie udział bierze m.in. 21 szkół z Warszawy i powiatów otwockiego, pruszkowskiego i legionowskiego.

Podczas studiów „Skuteczne zarządzanie współczesną jednostką oświatową” dyrektorzy i zastępcy dyrektorów będą mogli podnieść swoje kompetencje zarządcze w warunkach zdalnych i hybrydowych. Dodatkowo studia dają możliwość aplikowania na stanowiska dyrektorskie w konkursach organizowanych przez organy prowadzące.

Program studiów dotyczy m.in. prawnych aspektów pracy zdalnej w szkole, efektywnej komunikacji, kompetencji cyfrowych, zarządzania jednostką i zespołem czy zarządzania poprzez gamifikację.

Z kolei program studiów dla nauczycieli i pedagogów „Szkoła wobec nowych wyzwań – perspektywa nauczyciela” obejmuje takie zagadnienia, jak kompetencje medialne uczniów, bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych w zdalnym nauczaniu, budowanie zaangażowania uczniów i narzędzia do tworzenia treści cyfrowych dla uczniów szkół ponadpodstawowych.

Studia są uruchamiane w ramach programu edukacyjnego „Mazowsze dla Oświaty” samorządu województwa i UW. Projekt jest realizowany przy udziale Agencji Rozwoju Mazowsza.(PAP)

Autor: Karolina Mózgowiec

kmz/ pad/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024