Hiszpania/ Odkopano miasto zniszczone podczas trzęsienia ziemi w XVI w.

Fot. Fotolia

Zespół archeologów z Hiszpanii odnalazł ruiny miasta zasypanego w średniowieczu przez trzęsienie ziemi na terenie Andaluzji, na południu kraju. Badacze wskazali, że do zniszczenia kompleksu miejskiego doszło w XVI wieku.

Ekipa kierowana przez naukowców z uniwersytetu w Grenadzie uważa, że odnalezione przez nich miasto to Bayra. Zlokalizowana była ona, według archeologów, na terenie dzisiejszej gminy Vera, w prowincji Almeria.

Badacze utrzymują, że znalezione ruiny należały do kompleksu miejskiego, który został doszczętnie zniszczony w efekcie silnego trzęsienia ziemi, jakie w 1518 r. nawiedziło południowo-wschodnią Hiszpanię.

Naukowcy wyjaśnili, że badania objęły już różne zespoły konstrukcyjne oraz materiały archeologiczne. Przypomnieli, że studium prowadzone jest we współpracy z naukowcami z różnych dziedzin nauki.

Ekipa kierowana przez prof. Alberto Garcię Porrasa wskazała, że w trakcie dotychczasowych prac z użyciem pięciu sond archeologicznych udało się znaleźć niektóre fragmenty ścian wykopanych mieszkań. Ich wysokość dochodzi do 2 metrów.

“Badania wciąż trwają, prowadzone są prace laboratoryjne i biurowe, zaś ich wyniki oczekują na publikację” - podsumował w komunikacie zespół profesora Garcii Porrasa.

Jednym z celów studium hiszpańskich naukowców jest przygotowanie kompleksowego opisu skutków trzęsienia ziemi dla miasta Bayra.

Marcin Zatyka (PAP)