20.04.2024
06.10.2021 aktualizacja 06.10.2021

Prehistoryczne ptaki wymieniały zęby jak krokodyle

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

U prehistorycznych ptaków zęby ulegały stałej wymianie, podobnie jak to się dzieje u krokodyli – informują naukowcy z międzynarodowego zespołu na łamach pisma „Scientific Reports”.

W czasach dinozaurów ptaki wyposażone były w zęby. Przykładem był praptak (archeopteryks), żyjący 150 mln lat temu. U tych wczesnych ptaków występowało zjawisko wymiany zębów, podobnie jak to ma miejsce obecnie u krokodyli.

W najnowszych badaniach, prowadzonych przez międzynarodowy zespół ze Stanów Zjednoczonych, Brazylii i Argentyny, zastosowano mikrotomografię komputerową do prześwietlenia okazów.

Dzięki tej technice naukowcom udało się dokonać trójwymiarowej wizualizacji wnętrza obiektów i przeprowadzić szczegółowe analizy. Udokumentowali oni kształt zębodołów i sposób rośnięcia zębów, w tym zęby w różnej fazie wzrostu.

Zdaniem naukowców, cykl wymiany zębów u ptaków przypominał ten u dinozaurów i krokodyli. Mimo że ich przodkowie rozdzielili się miliony lat wcześniej, to jednak w obu liniach ewolucyjnych przetrwać musiał ten sam mechanizm genetyczny, który za to odpowiadał.

Więcej: https://nhmlac.org/press/toothy-grins-past (PAP)