Uczelnie i instytucje

Resort edukacji: największym wyzwaniem w nowym roku akademickim będzie epidemia COVID-19

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Największym wyzwaniem w nowym roku akademickim będzie epidemia COVID-19 oraz zapobieganie jej dalszemu rozprzestrzenianiu się - oceniło MEiN. Kluczowy będzie też rozwój technologii cyfrowych wykorzystywanych na uczelni w przypadku ewentualności przejścia na tryb nauczania zdalnego - dodano.

Na blisko 400 polskich uczelniach ok. 1,2 mln studentów rozpoczyna w piątek, 1 października, nowy rok akademicki 2021/2022. Studenci pojawią się w murach większości uczelni po dłuższej przerwie. PAP zapytała resort o największe wyzwanie dla szkół wyższych w tym roku akademickim.

"Największym wyzwaniem w roku akademickim 2021/2022 będzie nadal epidemia COVID-19 oraz zapobieganie jej dalszemu rozprzestrzenianiu się. (...)w przypadku zwiększenia się liczby zachorowań na COVID-19 możliwe będzie ponowne wprowadzenie ograniczeń w funkcjonowaniu niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, w tym m.in. kształcenia w trybie hybrydowym. W skrajnym przypadku również przez powrót do kształcenia zdalnego" - przekazała PAP rzecznik prasowy MEiN Anna Ostrowska.

Podkreśliła, że będą podejmowane działania, które mają zachęcić jak największe grono studentów i doktorantów do zaszczepienia się przeciwko COVID-19. "Wszystko po to, aby ułatwić powrót do zajęć stacjonarnych i zapewnić bezpieczne warunki kształcenia" - dodała.

Choć przywrócenie działalności uczelni będzie wyzwaniem. Jak podaje MEiN, władze szkół wyższych będą musiały dostosować plany organizacji i zarządzania do aktualnej sytuacji epidemicznej. Są też zobowiązane do wdrożenia procedur minimalizujących zagrożenia wywołane zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 - jeśli będzie narastała czwarta fala.

"Poza tym w dalszym ciągu kluczowy będzie rozwój technologii cyfrowych wykorzystywanych na uczelni w przypadku prowadzenia kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość - przekazała rzecznik resortu dodając, że technologie te mogą być również wykorzystywane do zarządzania administracją uczelni".

W czwartek MEiN opublikowało wytyczne bezpiecznego funkcjonowania uczelni i innych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w okresie epidemii. Zaznaczono, że wytyczne te należy traktować jako zbiór zaleceń, porad i sugestii, które winny być stosowane z uwzględnieniem zmieniającej się sytuacji prawnej, lokalnej liczby zachorowań, dynamiki rozwoju epidemii, oceny kluczowych czynników ryzyka oraz uwarunkowań organizacyjnych i technicznych danej uczelni.

"Apelujemy o szczególną rozwagę w znoszeniu dotychczasowych zasad bezpieczeństwa sanitarnego, albowiem ich przestrzeganie odegrało nieocenioną rolę w zapobieganiu rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2, a jego skuteczne powstrzymanie warunkuje powrót do w pełni bezpiecznego i nieskrępowanego funkcjonowania uczelni" - podał resort.(PAP)

Autor: Szymon Zdziebłowski

szz/ mir/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Narodowy Instytut Onkologii w Warszawie otrzyma 15 mln zł na rozwój badań klinicznych

  • 19.12.2024. Pokaz przygotowania i pieczenia pierniczków z mąki owadziej (świerszcz domowy, łac. Acheta domesticus) na Wydziale Biotechnologii i Hodowli Zwierząt, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. PAP/Marcin Bielecki

    Szczecin/ Świąteczne pierniki z dodatkiem mąki ze świerszcza domowego

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera