Z powodu pandemii część studentów Politechniki Opolskiej odbywa zajęcie laboratoryjne zdalnie, przy pomocy specjalistycznego oprogramowania. Po pierwszych, pozytywnych doświadczeniach z tego rozwiązania zaczynają korzystać kolejne wydziały.
Ze względu na sytuację pandemiczną studenci Politechniki Opolskiej mieli ograniczony dostęp do laboratoriów na swojej uczelni. Jak informuje dr Anida Stanik-Besler, prorektor ds. kształcenia i dydaktyki PO, rozwiązaniem problemu dla części słuchaczy okazało się wprowadzenie zdalnej formy obecności na "laborkach".
Zajęcia prowadzone są przy pomocy specjalistycznego oprogramowania udostępnionego przez uczelnię. Prowadzący zajęcia również ma stały i bezpośredni dostęp ze swojego komputera do pulpitów wszystkich komputerów, na których pracują studenci. Połączenie to pozwala na dwukierunkową interakcję. Zajęcia prowadzone w tej formie powodują, że studenci mogą korzystać z zasobów programowych uczelni nawet podczas zajęć zdalnych i mają stworzone warunki studiowania bardzo zbliżone do tych, jakie były prowadzone przed pandemią.
"Forma zdalna została wprowadzona już na części wydziałów i wprowadzana jest na kolejnych – każdy dziekan ma za zadanie określić, które z laboratoriów da się poprowadzić w ten sposób. Tak powinna wyglądać dydaktyka, która nie powinna nudzić studenta, jednocześnie być otwarta i dać pracownikowi możliwość lepszego kontaktu i zaprezentowania sprzętu, oprogramowania studentom. To nie tylko ciekawa forma zajęć, ale również możliwość korzystania z programu, którego student w domu nie posiada, np. na kierunku turystyka i rekreacja mamy programy, które dedykowane są obsłudze turystyki. Przy zdalnej nauce student nie mógł z nich korzystać. W tej chwili dajemy mu taką możliwość" – wyjaśnia prorektor.
Prof. Sebastian Brol z wydziału mechanicznego tak opisuje zdalne zajęcia laboratoryjne.
"Na wydziale mechanicznym przygotowano siedem zdalnych stanowisk laboratoryjnych. Na każdym ze stanowisk studenci wykonują ćwiczenia, +tzw. laborki+ ze swojego komputera w domu. Za pomocą specjalnie przygotowanego do tego zadania interfejsu HMI (ang. Human-Machine Interface) sterują urządzeniami zainstalowanymi na stanowiskach, które w rzeczywistości znajdują się w Katedrze Pojazdów. Swoje działania studenci obserwują na obrazie z kamery, a kolejność działań podpowiada im instrukcja - osobna do każdego ćwiczenia. Wszystko to razem czyli HMI, instrukcja, obraz z kamery oraz podpowiedzi obsługi zgrupowane jest w jednym miejscu i wyświetlane studentowi w panelu sterowania stanowiskiem podczas ćwiczenia laboratoryjnego. W efekcie tego student wykonuje w zwykły sposób ćwiczenie i tylko z tą różnicą, że za pomocą łącza internetowego - tłumaczy naukowiec.
Jak informuje uczelnia, w połowie maja zostanie uruchomione zdalne laboratorium dla studentów wydziału elektrotechniki, automatyki i informatyki, w którym swoją wiedzę będą sprawdzać studenci trzeciego roku podczas zajęć na temat działania urządzeń elektrycznych. (PAP)
autor: Marek Szczepanik
masz/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.