19.04.2024
28.12.2019 aktualizacja 28.12.2019

Kobietom trudniej utyć, gdy wokół jest zieleń

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Kobiety zamieszkujące w pobliżu terenów zielonych rzadziej mają nadwagę bądź są otyłe – informuje „International Journal of Hygiene and Environmental Health”.

Naukowcy z The Barcelona Institute of Global Health (ISGlobal) przeanalizowali dane dotyczące 2354 osób z siedmiu hiszpańskich prowincji (Asturia, Barcelona, Kantabria, Madryt, Murcja, Nawarra i Walencja). Dane te zebrane zostały podczas badania MCC-Spain.

Uczestniczące w badaniu osoby (w wieku od 20 do 85 lat) odpowiadały na pytania ankietowe dotyczące ich wcześniejszego miejsca zamieszkania, stylu życia (aktywność fizyczna, czas wolny itp.), masy ciała i wzrostu. Ponadto mierzono obwód bioder i talii oraz pobrano próbki krwi lub śliny. Aby ustalić, czy uczestnicy mieli nadwagę lub otyłość, naukowcy wykorzystali dwa markery, które są powszechnie stosowane w badaniach epidemiologicznych: wskaźnik masy ciała (BMI) i stosunek obwodu talii do obwodu bioder.

Jak się okazało, kobiety mieszkające w odległości mniejszej niż 300 metrów od terenów zielonych mogą być narażone na mniejsze ryzyko nadwagi lub otyłości.

Badanie wykazało silny związek pomiędzy nadwagą lub otyłością u kobiet a brakiem dostępu do miejskich terenów zielonych, takich jak parki i ogrody. Nie stwierdzono jednak takiego powiązania w przypadku mężczyzn. „Nie rozumiemy jasno biologicznych przyczyn obserwowanych różnic pomiędzy płciami” - skomentowała Cristina O`Callaghan-Gordo, autorka badania ISGlobal. - Prawdopodobnie istnieją tłumaczące to zjawisko czynniki społeczne, takie jak różnice w tym, jak mężczyźni i kobiety korzystają z terenów zielonych”.

Korzystając z badań próbek DNA pobranych ze śliny i krwi uczestników, naukowcy przeanalizowali rolę genetyki. Zaobserwowali wyraźniejsze zmniejszenie ryzyka otyłości u osób z genetycznymi predyspozycjami do tego schorzenia, które mieszkały do 300 metrów od terenów zielonych. "To odkrycie wskazuje na istnienie interakcji gen-środowisko, które mogą zapobiegać nadwadze - albo ją wyzwalać” - dodaje O`Callaghan-Gordo.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia w roku 2016 ponad 1,9 miliarda dorosłych miało nadwagę, z czego ponad 650 milionów było otyłych.

„Nadwaga jest ważnym czynnikiem ryzyka różnych chorób niezakaźnych, w tym chorób sercowo-naczyniowych, nerek i wątroby, cukrzycy, różnych zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego i niektórych rodzajów nowotworów” - skomentował Manolis Kogevinas z ISGlobal.

Tereny zielone w środowisku miejskim, przyczyniają się do poprawy zdrowia i dobrego samopoczucia poprzez zwiększenie poziomu aktywności fizycznej mieszkańców miast, zmniejszenie narażenia na hałas i zmniejszenie stresu, który jest ważnym czynnikiem przybierania na wadze. „Badanie to podkreśla ważny wpływ zieleni na ryzyko nadwagi i otyłości u hiszpańskich kobiet. Zrozumienie mechanizmów wyjaśniających to powiązanie jest kluczowe dla planowania skutecznych i udanych interwencji w zakresie zdrowia publicznego” - podsumował Kogevinas. (PAP)