<strong>Podniesienie poziomu wiedzy dzieci o witaminach, składnikach mineralnych i ich znaczeniu dla zdrowia oraz promocja zdrowego stylu życia i zasad właściwego odżywiania się</strong> były głównymi celami zakończonego właśnie projektu, wspierającego zmianę nawyków żywieniowych wśród dzieci w Polsce. Był on realizowany przez firmę Walmark - producenta suplementu diety "Marsjanki". Projektowi patronowało Ministerstwo Zdrowia oraz Gazeta Szkolna, Gazeta.pl i Edziecko.pl.
Łącznie przystąpiło do niego ponad 132 tys. uczniów z klas 1-6. Zajęcia miały postać cykliczny i odbywały się w dziewięciu blokach, w ramach m.in. lekcji przyrody, biologii, kółek ekologicznych i innych
Akcja miała za zadanie nauczyć najmłodszych Polaków kilku zasad zdrowego żywienia i zwrócić uwagę na znaczenie ich stosowania w życiu codziennym. W specjalnych materiałach, z których korzystali uczestnicy programu, znalazły się informacje na temat witamin, wplecione w historie bohaterów z kosmosu. Dzięki temu, zdaniem ekspertów, oprócz aspektu zdrowotnego, dzieci miały też szansę zapoznać się z historią wszechświata, budową Układu Słonecznego i ciekawostkami dotyczącymi poszczególnych planet.
Jak twierdzi nauczycielka wrocławskiej szkoły podstawowej - Marzena Kowalska, największym sukcesem projektu jest fakt, że uczniowie zapamiętali, czego potrzebuje ich organizm, aby zdrowo się rozwijać. "Dzięki niemu udało mi się także zmobilizować dzieci do samodzielnego poszukiwania informacji w innych źródłach, aby uzupełnić swoją wiedzę o interesujące ich elementy z zakresu kosmosu" - dodaje.
Programy lekcji i materiały dydaktyczne, zatwierdzone wcześniej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zostały przygotowane tak, by dzieci uczyły się o witaminach i składnikach mineralnych oraz Układzie Słonecznym poprzez zabawę. Zajęcia miały atrakcyjną dla nich formę, a tematy lekcji budziły wiele emocji i dyskusji o tym, co należy jeść, a co jest szkodliwe. Dziecięcą wyobraźnię pobudzały interaktywne zadania, takie jak: rysowanie wiosennej eksplozji witamin, poznawanie faz księżyca, przygotowywanie owocowych sałatek, przebieranie się za kosmitów i tworzenie bransoletek/amuletów witaminowych.
Zestawy edukacyjne, które trafiły do szkół, składały się z zeszytów ćwiczeń, plakatów przedstawiających Układ Słoneczny oraz magnesów z marsjańskimi bohaterami, zdrowym jedzeniem i planetami. Nauczyciele otrzymali dodatkowo przewodniki metodyczne z propozycjami scenariuszy lekcji.
Ostatnim etapem cyklu zajęć szkolnych był konkurs pod hasłem "Ulubione witaminy i minerały w całej galaktyce". Jak mówią organizatorzy, zainteresowanie konkursem przeszło ich oczekiwania - dzieci nadesłały blisko dziewięćset prac plastycznych. Trzy najlepsze zostały nagrodzone dwudniowymi wycieczkami całych klas do Torunia, podczas których uczniowie zwiedzali m.in. miejskie Planetarium i Obserwatorium, Muzeum Piernictwa oraz Muzeum Drukarstwa.
Jak zapowiadają organizatorzy, na przełomie lutego i marca ruszy druga edycji projektu w następnych 400 szkołach podstawowych, tym razem w innych miastach.
PAP - Nauka w Polsce, Katarzyna Czechowicz
bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.