Nadekspresja genu pomaga zregenerować serce po zawale

Fot. Fotolia

Zwiększenie ekspresji genu CCND2 stymuluje proliferację komórek budujących mięsień sercowy (kardiomiocytów) po zawale - wynika z badań opublikowanych w piśmie "Circulation Research".

Naukowcy z Uniwersytetu Alabamy w Birmingham wszczepili myszom, stanowiącym model zawału mięśnia sercowego, indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste z nadekspresją genu CCND2, z których powstały kardiomiocyty.

Po upływie czterech tygodni badacze zaobserwowali, że obszar zawału uległ wyraźnej regeneracji oraz nastąpiło zmniejszenie obszaru występowania martwej tkanki. Zmiany te były znacznie większe, niż w przypadku myszy, którym wszczepiono pluripotencjalne komórki macierzyste bez nadekspresji genu CCND2.

Dzięki nadekspresji genu CCND2 kardiomiocyty ulegały podziałom w większym stopniu niż u kontrolnej grupy gryzoni, poprawiając pracę serca. Jednocześnie na granicach ogniska zawałowego stwierdzono szybsze powstawanie nowych naczyń krwionośnych.

Naukowcy podkreślają, że wyniki te są ważnym krokiem naprzód w pracach nad stymulacją regeneracji mięśnia sercowego po zawale. (PAP)

koc/ zan/

• Adobe Stock

Czy będziemy zjadać roboty?

Robot-rolnik, robot-pszczoła