
Dzieci urodzone w późniejszym terminie mają lepiej rozwinięte zdolności poznawcze, ale częściej borykają się z problemami natury fizycznej – wynika z badania zamieszczonego w „JAMA Pediatrics”.
Wybitne zdolności umysłowe i sportowe rzadko idą ze sobą w parze. Badacze z Uniwersytetu Northwestern zaobserwowali, że chociaż dzieci, które przyszły na świat dość późno (w 41. tygodniu ciąży), lepiej radzą sobie w szkole i częściej ujawniają talenty niż dzieci urodzone w terminie (pomiędzy 39. a 40. tygodniem ciąży), występuje też u nich więcej komplikacji zdrowotnych po porodzie i w wieku szkolnym.
Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące 1,4 miliona dzieci i doszli do wniosku, że późno urodzone maluchy osiągają lepsze oceny w szkole podstawowej i gimnazjum, o 2,8 proc. częściej bywają utalentowane i o 3,1 proc. rzadziej miewają trudności poznawcze. Niestety „spóźnione” dzieci o 2,1 proc. częściej zalicza się do osób z niepełnosprawnością fizyczną i doświadczają one więcej okołoporodowych problemów zdrowotnych.
„Podsumowując, wyniki naszego badania sugerują, że u późno urodzonych dzieci cechy poznawcze rozwijają się kosztem cech fizycznych” – mówią autorzy badania. (PAP)
ooo/ mrt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.