EDU-ARCTIC: Polacy nauczą Europę, jak prowadzić zajęcia z przyrody

Źródło: PAN
Źródło: PAN

Internetowe połączenia w trakcie lekcji z badaczami z Arktyki, monitoring przyrody, nowe narzędzia edukacyjne dla nauczycieli - badacze z Instytutu Geofizyki PAN chcą swój innowacyjny pomysł na zajęcia przyrodnicze przekazać szkołom w całej Europie. Będzie to możliwe dzięki projektowi EDU-ARCTIC.

Jak przedstawiciele PAN poinformowali w przesłanym PAP komunikacie, projekt EDU-ARCTIC zdobył finansowanie w ramach programu Horyzont 2020. Przedsięwzięcie - koordynowane przez Instytut Geofizyki PAN - realizowane jest w konsorcjum sześciu instytucji z pięciu krajów.

EDU-ARCTIC to inicjatywa, adresowana do młodzieży w wieku 13-20 lat oraz ich nauczycieli. Pozwoli na uatrakcyjnienie nauczania przedmiotów przyrodniczych w europejskich szkołach. W ramach projektu udostępnione zostaną innowacyjne narzędzia on-line umożliwiające wykorzystanie tematyki badań polarnych w edukacji w całej Europie. Poza tym możliwy będzie kontakt uczniów z naukowcami poprzez transmisje on-line, uczestnictwo w konkursach, w których nagrodą będzie udział w wyprawie polarnej oraz monitoring przyrodniczy. Takie podejście do nauczania przyrody ma pomóc rozwinąć u młodych ludzi pasję i zachęcić do podjęcia kariery naukowej w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych.

"Arktyka jest miejscem niezwykłym, a badania polarne są niesamowicie interesujące – przekonuje kierownik projektu dr Agata Goździk. - Jesteśmy przekonani, że dużo łatwiej zainteresować uczniów badaniami prowadzonymi w Arktyce niż samą nauką jako taką. Niedawno prowadziliśmy lekcje on-line z Polskiej Stacji Antarktycznej. Zainteresowanie tymi lekcjami przeszło nasze oczekiwania. W niektórych transmisjach brało udział jednocześnie ponad 200 szkół. To pokazuje, że zainteresowanie szkół nietypowymi lekcjami jest ogromne. Liczymy na to, że w Europie nasz pomysł również się spodoba".

IGF PAN przez ponad cztery lata prowadził innowacyjny projekt EDUSCIENCE, z którego skorzystało łącznie ponad 3500 szkół w całej Polsce. To właśnie pomysły sprawdzone w EDUSCIENCE pozwoliły Polakom stworzyć dobre konsorcjum i przygotować wspólnie wniosek projektowy, który spodobał się ekspertom Komisji Europejskiej.

W konkursie organizowanym przez Komisję Europejską w ramach programu Horyzont 2020 złożono 205 aplikacji. Finasowanie mogło uzyskać tylko pięć z nich. Oprócz Instytutu Geofizyki PAN koordynatorem innego edukacyjnego projektu będzie Politechnika Warszawska.

W projekcie IGF PAN „Edu-Arctic – Innovative educational program attracting young people to natural sciences and polar research” wezmą udział również: American Systems sp. z o.o. (Polska), Norwegian Institute of Bioeconomy (Norwegia), Faroe Islands Nature Investigation (Wyspy Owcze), Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (Francja) oraz Arctic Portal (Islandia). Budżet projektu wyniesie ok. 1,8 mln EUR.

Projekt rozpoczął się 1 maja i potrwa trzy lata. Od początku 2017 roku będą mogły do niego przystąpić szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne. Wszystkie zajęcia będą bezpłatne.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ mrt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • dr Tomasz Włodarski z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Fot. archiwum własne.

    Ekspert: AlphaFold nie zabierze pracy biologom

  • Fot. Adobe Stock

    Skąd zanieczyszczenia powietrza? Sporo pyłu niesie dym z domów

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera