Owady społeczne mają mniejsze mózgi

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Osy egzystujące w skomplikowanych strukturach społecznych mają słabiej rozwinięte obszary mózgu odpowiedzialne za funkcje poznawcze niż osy żyjące samotnie – informuje „Proceedings of the Royal Society B”.

Naukowcy z Uniwersytetu Drexel (USA) porównali budowę mózgu os należących do 29 spokrewnionych ze sobą gatunków zamieszkujących tereny Kostaryki, Ekwadoru i Tajwanu, i doszli do wniosku, że owady, które tworzą rozbudowane sieci społeczne (np. kolonie) mają znacznie mniejsze ciała grzybkowate – rejony kontrolujące funkcje poznawcze typu integracja multisensoryczna, uczenie się przez skojarzenia, czy pamięć przestrzenna – niż zwierzęta żyjące samotnie.

Owa występująca u owadów tendencja do zanikania indywidualnych zdolności poznawczych w miarę rozwoju coraz bardziej złożonych struktur społecznych jest sprzeczna z hipotezą mózgu społecznego, która zakłada, iż organizmy zaangażowane w skomplikowane relacje społeczne mają bardziej wyspecjalizowane mózgi pozwalające im skuteczniej konkurować o ograniczone zasoby środowiska z innymi osobnikami.

Dotychczas zaobserwowano, że z ewolucyjnego punktu widzenia hipoteza mózgu społecznego dobrze odzwierciedla sytuację panującą wśród kręgowców (ssaków, ptaków i ryb). U tych zwierząt większe mózgi i lepiej rozwinięte funkcje poznawcze umożliwiają sprawniejsze poruszanie się po świecie skomplikowanych relacji społecznych, dając im większą szansę na przetrwanie.

Jak się okazuje, u owadów jest zupełnie inaczej. Rozbudowane struktury społeczne skłaniają poszczególne gatunki do wkładania mniejszego wysiłku w indywidualny rozwój umysłowy na rzecz pogłębionej współpracy z pozostałymi członkami kolonii. Zjawisko to nosi nazwę hipotezy podzielonego poznania (ang. distributed cognition hypothesis).

„W przeciwieństwie do większości struktur społecznych tworzonych przez kręgowce, kolonie owadów składają się zazwyczaj z członków tej samej rodziny. Wśród tego typu grup zdarzają się niesnaski, ale generalnie kolonia może przetrwać, funkcjonując tylko jako całość” – komentuje koordynator badania Sean O’Donnell.

Naukowcy planują teraz sprawdzić, czy hipoteza podzielonego poznania znajduje swoje uzasadnienie wśród innych grup owadów: termitów, karaluchów i pszczół. (PAP)

ooo/ krf

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Kosmicznemu Teleskopowi Hubble'a stuknęło 35 lat

  • Fot. Adobe Stock

    UNICEF: w ciągu ostatnich 50 lat szczepionki uratowały życie ponad 150 mln osób

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera