Zaokrąglone ceny poprawiają nasze samopoczucie

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Robiąc zakupy najczęściej kierujemy się ceną produktu, chcąc, aby była jak najniższa. Według badania opisanego w „Journal of Consumer Research” czasem konsumenci wybierają towary droższe, lecz w cenach zaokrąglonych do równej kwoty. Przyczyną są… emocje.

Autorami pracy są prof. Kuangjie Zhang z Uniwersytetu Technologicznego Nanyang w Singapurze oraz prof. Monica Wadhwa z INSEAD (jednej z największych prywatnych szkół zarządzania i biznesu na świecie) w Singapurze.

„Przeprowadziliśmy w sumie pięć eksperymentów, które dowiodły, że zaokrąglona cena, np. 100 dolarów, zachęca do zakupu wtedy, gdy podczas oceny produktów polegamy na uczuciach, natomiast niezaokrąglona, np. 98,76 dolarów, gdy polegamy na rozumie - wyjaśnia prof. Wadhwa. - Bo zaokrąglone kwoty sprawiają, że czujemy się po prostu dobrze”.

Przykładami rzeczy kupowanych w oparciu o emocje są te nabywane z przyczyn osobistych lub rekreacyjnych (wycieczki, odzież, torebki, a nawet domy i mieszkania). Rozsądek zaś stanowi podstawę zakupów produktów praktycznych, np. past do zębów, urządzeń AGD, itd. Niektóre towary mogą należeć raz do jednej, raz do drugiej grupy w zależności od sytuacji. Przykładowo: w wyborze aparatu fotograficznego kupowanego na wakacyjny wyjazd będziemy polegać na odczuciach, podczas gdy aparat potrzebny do pracy wybierzemy kierując się rozsądkiem.

Zdaniem autorów pracy z wyników tych najbardziej powinni skorzystać sprzedawcy. „Firmy sprzedające np. urządzenia codziennego użytku lepiej zrobią pozostawiając ceny niezaokrąglone, a pośrednicy mieszkaniowi, biura turystyczne itp. zdecydowanie powinni pomyśleć o zaokrąglaniu cen do równej kwoty”.

„Wcześniejsze badania dotyczące wpływu cen na kupujących skupiały się przede wszystkim na tym, w jaki sposób wzrost ceny produktu wpływa na wyobrażenia o jego jakości. Nasza praca jest pierwszą, która pokazuje, że także zaokrąglanie cen (lub jego brak) wyraźnie wpływa na odczucia i preferencje konsumentów, w zależności od tego, czy zakup jest napędzany przez emocje, czy ma bardziej użytkowy charakter” - podsumowują autorzy. (PAP)

kap/ mrt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Naukowcy o nagłówkach w internecie: kiedyś zwięzłość, teraz klikalność

  • Obraz w podczerwieni pokazujący pobliską galaktykę VV114 oraz w  tle odległą galaktykę J0107a o przesunięciu ku czerwieni z = 2,467. Po prawej: rozmieszczenie gazu w J0107a widziane przez ALMA. Źródło: NASA, ALMA(ESO/NAOJ/NRAO), Huang et al.

    Odległy kosmiczny pojedynek dwóch galaktyk

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera