IGF PAN: uczyć przyrody dzięki dobrym doświadczeniom

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Transmisje dla szkół z Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie, festiwale i pikniki naukowe w szkołach, zajęcia w obserwatoriach - to efekty działań popularyzatorskich zainicjowanych przez Instytut Geofizyki PAN.

Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk znalazł się w finale X edycji konkursu Popularyzator Nauki, organizowanego przez serwis Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To kandydatura w kategorii Instytucja Naukowa.

IGF PAN jest liderem projektu EDUSCIENCE - jednego z największych w Polsce projektów popularyzujących nauki matematyczno-przyrodnicze i techniczne. Naukowcy uczestniczący w EDUSCIENCE przekonują uczniów na każdym etapie nauczania - zarówno tych najmłodszych, zaczynających naukę w podstawówkach, jak i młodzież z liceów i techników - że nauka może być przygodą. Przez dwa lata szkolne projekt był testowany w 250 szkołach w całej Polsce. Z kolei od września 2014 trwa właściwy etap - z narzędzi i materiałów wypracowanych w ramach projektu korzystać mogą już teraz wszystkie szkoły w Polsce.

A EDUSCIENCE naprawdę pokazuje szkołom nowe możliwości prowadzenia interaktywnych zajęć. W ramach projektu przygotowano m.in. pokazy i eksperymenty, które mogą być wykonywane przez z uczestnikami czy prezentacje multimedialne. Przygotowano także platformę e-learningową, gdzie zamieszczane są filmy, animacje, materiały interaktywne, które pozwalają zrozumieć trudne zagadnienia. Platforma daje też dostęp do transmisji on-line z pięciu obserwatoriów geofizycznych oraz instytucji zrzeszonych w ramach Centrum Badań Ziemi i Planet GeoPlanet.

Największym zainteresowaniem cieszyły się na razie transmisje satelitarne z Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie. Dydaktycy EDUSCIENCE uczestniczyli bowiem w 35. i 36. Wyprawie Polarnej IGF. "Przez dwa lata, dzień i noc tworzyli interesujące materiały na temat badań Arktyki, prowadzili relacje wideo, blogi. Określenie +dzień i noc+ nabiera szczególnego znaczenia, gdyż nasi polarnicy przeżyli w stacji aż dwie długie noce polarne" - zapewniają twórcy EDUSCIENCE.

Poza tym na przygotowanym w ramach EDUSCIENCE portalu publikowane są też artykuły popularnonaukowe i ciekawostki, a naukowcy prowadzą pięć blogów tematycznych.

Dodatkowo zaangażowano uczniów w regularne prowadzenie własnych pomiarów i obserwacji przyrodniczych. Każda ze szkół, które brały udział w projekcie została wyposażona w stację meteorologiczną umożliwiającą dokonywanie pomiarów podstawowych parametrów pogody.

Uczniowie biorący udział w projekcie mają również możliwość bezpośredniego kontaktu z naukowcami w ich miejscach pracy w ramach dziewięciu propozycji wycieczek dydaktycznych do obserwatoriów i instytutów uczestniczących w projekcie.

Projekt EDUSCIENCE to jednak nie wszystko, co robi IGF PAN, jeśli chodzi o popularyzację nauki. W 2007 roku w instytucie powstał autorski projekt edukacyjny pt. "Geofizyka w szkole". Młodzi pracownicy naukowi oraz doktoranci z instytutu, w formie wykładów i warsztatów na terenie warszawskich i podwarszawskich szkół pokazują, jak ważne są nauki geofizyczne w życiu codziennym i rozwoju społecznym. Zajęcia dotyczą np. trzęsień Ziemi, ozonu w atmosferze czy powstawania gór. W ciągu 7 lat działania projektu naukowcy i doktoranci odwiedzili ponad 100 szkół, w których każdorazowo przeprowadzili co najmniej trzy godziny lekcyjne.

Na bazie tego projektu powstała kolejna inicjatywa pt. ”Geofizyka w murach Obserwatorium”. Uczniowie w ramach wycieczki szkolnej przyjeżdżają do zarządzanych przez Instytut Geofizyki PAN Obserwatoriów - w Świdrze koło Otwocka oraz w Belsku koło Grójca. Młodzież ma możliwość obejrzenia tam historycznych i nowoczesnych urządzeń pomiarowych oraz samodzielnego wykonania doświadczeń pod okiem naukowców.

Poza tym Instytut Geofizyki PAN od wielu lat angażuje się też w działalność popularyzatorską poprzez udział w Festiwalach Nauki na terenie Warszawy, w Pałacu w Jabłonnie oraz jako współorganizator Dni Nauki i Techniki w Raciborzu.

PAP - Nauka w Polsce

lt/ agt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  •  Kraków, 21.06.2024. Prezes Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPiN Alicja Harackiewicz podczas gali otwarcia Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon w Krakowie. PAP/Art Service

    Prezeska SPIN: centra nauki to żaden naukowy plac zabaw

  • Fot. materiały prasowe

    Centrum Modelowania Meteorologicznego: najbardziej zrozumiała pogoda pod słońcem

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera