
Badania wśród młodzieży szkolnej wykazały, że uczenie się gry na instrumencie muzycznym wpływa na lepsze wyniki, szczególnie w dziedzinie geometrii - twierdzą portugalscy uczeni.
Jak poinformował Carlos dos Santos Luiz, koordynator zespołu badawczego na uniwersytecie w Aveiro, pobieranie nauki z muzyki ma bezpośredni wpływ na poprawę wyników uczniów z matematyki.
„Przeprowadzone przez nas badania wśród młodzieży szkolnej wykazały, że uczenie się gry na instrumencie muzycznym wpływa na lepsze wyniki, szczególnie w dziedzinie geometrii” - powiedział Luiz.
Portugalski uczony wyjaśnił, że związek pomiędzy nauką muzyki a dobrymi wynikami z matematyki potwierdzony został w grupie kilkuset uczniów ze szkół średnich na terenie całej Portugalii. „Badanie wykazało zależność pomiędzy długością okresu pobierania lekcji muzyki a dobrymi wynikami z matematyki. Im jest on dłuższy, tym rezultaty są lepsze” - dodał Carlos dos Santos Luiz.
Zdaniem portugalskich uczonych na bazie informacji o formie i długości pobieranej nauki muzyki można przewidzieć potencjał i wyniki poszczególnych osób z matematyki.
„W ocenie tej należy wziąć pod uwagę stopień rozumowania przestrzennego, które zazwyczaj jest bardzo dobrze rozwinięte u osób studiujących nauki muzyczne. Wysokie umiejętności rozumowania przestrzennego mogą pomagać też w nauce technologii oraz inżynierii” - powiedział szef zespołu badawczego.
Liczy się również rodzaj instrumentu muzycznego. Naukowcy z Aveiro odnotowali w trakcie swoich badań, że najlepsze rezultaty z matematyki ma młodzież ucząca się gry na instrumentach klawiszowych.
Zdaniem portugalskich badaczy czynnikami, które mogą zakłócać bezpośredni związek pomiędzy wpływem pobieranych lekcji muzyki a wynikami z matematyki są kwestie społeczno-ekonomiczne oraz poziom wrodzonej inteligencji ucznia. (PAP)
zat/ krf/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.