30.04.2024
10.02.2014 aktualizacja 10.02.2014

Palaczki narażone na wczesną menopauzę

Palenie papierosów może powodować wcześniejsze wystąpienie objawów menopauzy. W przypadku kobiet palących nałogowo i posiadających pewne warianty genetyczne objawy te mogą pojawić się nawet o 9 lat wcześniej niż średnia, która wynosi 50 lat.

Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwanii poinformowali o wynikach swoich badań na łamach pisma "Menopause".

Już wcześniejsze badania wykazały, że palenie papierosów przyspiesza menopauzę o rok lub dwa bez względu na czynniki genetyczne. Obecne badania po raz pierwszy demonstrują, że geny są w znacznym stopniu związane z wyższym ryzykiem przyspieszonego przekwitania u palących białych kobiet. Zależności tej nie zauważono u Afroamerykanek.

Okazało się, że ryzyko wczesnego wystąpienia takich objawów jak uderzenia gorąca, stany depresyjne czy zaburzenia snu, zwiększają dwa warianty genetyczne: CYP3A4*1B i CYP1B1*3.

Badaniami objęto ponad 400 kobiet w wieku 35-47 lat. W przypadku nałogowych palaczek posiadających wariant CYP3A4*1B objawy menopauzy pojawiały się średnio po 5 latach od momentu rozpoczęcia badań, w przypadku kobiet palących od czasu do czasu było to 11 lat, a w przypadku niepalących - 14 lat.

U kobiet posiadających wariant CYP1B1*3 różnice były mniejsze, jednak statystycznie znaczące. W przypadku kobiet palących objawy pojawiały się po 10,4 latach, a u niepalących po 11 latach. (PAP)