29.03.2024
23.11.2013 aktualizacja 23.11.2013

Kometa C/2012 S1 (ISON) tydzień przed peryhelium

Komecie C/2012 S1 (ISON) został już tylko niecały tydzień do przejścia przez peryhelium - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

"Zapowiadana na kometę stulecia C/2012 S1 (ISON) nieuchronnie zbliża się do peryhelium. Przejdzie przez nie 28 listopada o godzinie 19.35 naszego czasu. Wciąż jeszcze możemy ją obserwować, choć zaczyna ona ginąć w łunie wschodzącego Słońca. ISON weszła właśnie do konstelacji Wagi i chcąc ją dojrzeć musimy wstać rankiem. Około godziny 6 rano dojrzymy ją niespełna 10 stopni nad południowo-wschodnim horyzontem" - powiedział astronom.

Jaki będzie dalszy los komety? Naukowiec zapowiedział, że już 23 listopada znajdzie się ona jednocześnie 4,7 stopnia od planety Merkury i 4,9 stopnia od Saturna.

"Co ciekawe, 25 listopada ISON przejdzie tylko 1,2 stopnia od innej słynnej komety, czyli 2P/Encke. Oba ciała będą wtedy jednak już bardzo blisko Słońca. O ile dojrzenie jasnej komety ISON w sprzyjających okolicznościach będzie możliwe, to nie uda to się z kometą 2P/Encke, bo jej jasność wynosi już tylko 8 magnitudo" - dodał.

27 listopada C/2012 S1 (ISON) wejdzie w pole widzenia koronografu LASCO C3 znajdującego się na pokładzie sondy SOHO, a kolejnego dnia przejdzie przez peryhelium. "Będzie wtedy znajdować się tylko 1,3 stopnia od naszej dziennej gwiazdy. Czy przetrwa ten bliski przelot? Tego jeszcze nie wiemy, ale jeśli tak, to w grudniu może być obiektem bez problemów widocznym gołym okiem" - uważa dr Olech.

aol/ agt/